Det norske maritime miljøet fikk en stor fjær i hatten da verdens første helelektriske bilferge Ampere ble lansert i 2015. Det var selve starten på elektrifiseringen av den norske samferdselssektoren til sjøs. Det fine med bilfergene er at de har såpass lang liggetid at det lar seg gjøre å lade batteriene om bord tilstrekkelig til å holde ruteplanen.
For kort liggetid
Nå skal også norske hurtigbåter elektrifiseres. Da får vi en litt annen problemstilling. Det ligger i navnet at hurtigbåter kjører fortere enn ferger. Det gjør igjen at de bruker lang mer energi enn ferger per passasjer-sjømil. Noe som av vekthensyn åpenbart ikke kan kompenseres ved å ha enda flere tunge batterier om bord.
Fordi det går relativt raskt å sette i land passasjerene og ta om bord nye reisende, vil heller ikke liggetiden ved kai være tilstrekkelig lang til å få ladet batteriene om bord.
En real nøtt, med andre ord.
I ukens podkast snakker vi med innovasjonssjef Karolina Adolfsson i hurtigbåtselskapet Norled. Adolfsson er også initiativtaker til løsningen på hurtigbåtenes utfordringer med lading, en teknologi som markedsføres under merkevaren Shiftr.
![Tirsdag var det storstilt markering på Stord da det enorme produksjonssskipet gjorde klar til å gå fra kai.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839616/NTB_Jcd0dDXRL_Q.jpg)
Ny gullkalv klar for Barentshavet: – Skal produsere enorme verdier for landet i minst 30 år
Bom bytter batteri
Konseptet er en landbasert bom som sørger for at batteriene om bord i hurtigbåten blir byttet i løpet av få minutter. På denne måten vil hurtigbåtene kunne opprettholde sine korte stopp og samtidig få fulle batterier i tide til neste avgang.
Hør ukens episode av Teknisk Sett, der Karolina Adolfsson forteller om hvordan norsk hurtigbåter allerede i løpet av 2024 vil starte omleggingen fra diesel til batteridrift. En omlegging som i høyeste grad også har hatt støtte fra både Forskningsrådet, Innovasjon Norge og en rekke samarbeidspartnere.
Startup-selskapet Shiftr AS eies for øvrig 100 prosent av Norled. Organiseringen av konseptet i et eget AS indikerer at planene også kan inneholde en fremtidig ambisjon om internasjonal satsing.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
Sannsynlig med et nytt og elektrisk maritimt eventyr fra Norge, her altså. Lytt og gjør din egen vurdering av den dimensjonen!
![Nesoddfergen Dronningen krasjet inn i terminalen da den skulle legge til land 29. mai 2024](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842839/IMG_1663.jpg)
Starter gransking etter fergekrasj: – Skal ikke være mulig