LUFTFART

Ekspert etter russisk flyulykke: Lyn bør ikke kunne sette fyr på moderne fly

Det er usannsynlig at lynnedslaget alene hadde skylden for å sette flyet i brann.

Aeroflots Sukhoi Superjet 100 som kræsjet etter nødlanding på Moskvas Sheremetyevo flyplass.
Aeroflots Sukhoi Superjet 100 som kræsjet etter nødlanding på Moskvas Sheremetyevo flyplass. Foto: City News "Moskva"/Handout via REUTERS/NTB Scanpix
Mads Lorenzen, Ing.dk
7. mai 2019 - 15:19

Det skulle ha vært en rutinemessig innenriksflygning, da et mindre Sukhoi SSJ-100-fly lettet fra Moskva med kurs mot den nord-russiske byen Murmansk.

Men etter bare en liten halvtime snur flyet og ber om tillatelse til nødlanding på flyplassen.

Det blir da også en nødlanding.

Flere videoopptak av det tragiske forsøket på å lande flyet, viser hvordan flyet kommer altfor raskt ned, treffer rullebanen, hopper flere meter opp i lufta igjen og treffer bakken for hardt, før det til slutt bryter ut en voldsom brann mens det bremser opp.

Flydrivstoffet fra de fulle tankene fortærer på få minutter hele bakenden av flyet, som nå står stille. De forreste evakueringsskliene folder seg ut, og de 37 heldige overlevende rømmer ut i frisk luft. Noen av dem har håndbagasjen sin med seg.

En sikkerhetsekspert uttalte til news.com at håndbagasjen som de tok med seg, ganske sikkert har kostet livet til mange av de 41 medpassasjerene som ikke klarte å komme seg ut.

Tre mulige årsaker

Det russiske luftfartsselskapet Aeroflot kaller selv hendelsen en motorbrann, og selskapet har etter ulykken nedsatt en kommisjon som skal undersøke nøyaktig hva som gikk galt. Dette skjer med utgangspunkt i de to svarte boksene fra flyet og lydopptakene fra cockpit.

– Undersøkelsen tar utgangspunkt i en rekke mulige årsaker til ulykken. Blant annet en dårlig kvalifisert pilot, dårlig teknisk sjekk og inspeksjon innen avgang, men også om hvorvidt dårlig vær kunne ha forårsaket den, skriver kommisjonen ifølge det russiske mediet Sputniknews.

Oberst Martin Tesli (til venstre) mener mangelen på personell begynner å bli kritisk. Her i samtale med sjef for Natos militærkomité admiral Rob Bauer. I bakgrunnen et F-35-fly. Bildene er tatt i shelter på Ørland flystasjon.
Les også

Tror det vil ta årevis å få nok folk til å drifte flyene vi har bestilt

Mediet beskriver også hvordan Russlands transportminister ikke mener at ulykken skal resultere i et forbud mot bruk av SSJ-100-fly, som er et av de mest utbredte russisk-produserte flyene.

Burde være sikret mot lyn

Men spesielt den siste årsaksteorien låter usannsynlig. Selv hvis flyet hadde blitt truffet av et kraftig lyn, slik noen av de overlevende beskriver, burde ikke dette gjøre flyet ute av stand til å gjennomføre en vanlig landing. Dette hevder professor Amanu Haddad ved School of Engineering på Cardiff University.

Der har han det han selv kaller et lynlaboratorium, hvor han sammen med kolleger blant annet tester de materialene som fly er bygd av.

«Det høres ut som et voldsomt slag med en hammer mot metall når et simulert lyn treffer aluminium, som flyene er bygd av. Det skaper to problemer for det stedet på flyet som lynet treffer», heter det fra Amanu Haddad.

Luftinntaket på en F-35A fra US Air Force inspiseres under en øvelse på flystasjonen Tyndall i Florida i desember 2016.
Les også

Ei glemt lommelykt forårsaket skader for 41 millioner kroner på F-35-motoren 

Først og fremst er det den direkte effekten, hvor lynet enten kan slå hull i skroget eller smelte det lokalt. I tillegg kommer de elektroniske feltene rundt nedslagspunktet. Disse kan påvirke elektronikken i flyet.

Minimal brannrisiko

For best mulig å unngå disse to effektene, er moderne fly bygget for å avlede lynene ved å prøve å få dem til å treffe nesa. Deretter sender lynavledere på langs av skroget de store mengdene energi på langs av skroget og bakover mot halen. Mange fly er også utstyrt med en masse små metallspisser på vingene som kan lede vekk energien.

«Risikoen for at det oppstår en gnist i eller ved drivstofftankene er minimal», sier Amanu Haddad.

Samtidig understreker han at han ikke kjenner til de russiske Sukhoi-flyenes nøyaktige strukturer, men at det ville forundre ham veldig hvis de ikke bruker de samme avlednings- og isolasjonsteknikkene som finnes i de Boeing-flyene som han har inngående kjennskap til.

Han forteller også at man som passasjer ikke er i tvil hvis flyet treffes. Lyden er enormt høy, og det vil komme et kraftig lysglimt. Han har selv sittet i et fly som ble truffet, og den voldsomme lyden vekte ham. 

DA-20 Jet Falcon 041 «Hugin» på besøk på Bergen lufthavn Flesland i 2021. Nå er det demontert og skal brukes til undervisning.
Les også

«Hugin» blir skolefly: – Har gjort en formidabel innsats for Norge i flere tiår

«Likevel er jeg trygg på å fly, og jeg flyr mye. Lynnedslag er ikke et problem for de flytypene som jeg kjenner til.»

Erfaren pilot

Når det gjelder pilotens evner, hadde han mer enn 1400 timer i cockpiten på den havarerte flytypen. Han var dessuten den siste som forlot flyet i live, og er fremdeles kritisk skadet, i likhet med syv av passasjerene.

Der er likevel et par ting man kan sette spørsmålstegn ved. Hvis han allerede kjente til en brannfare eller en kortslutning, hadde det vært fornuftig å tømme tankene. Det ville ha fjernet mye kraft fra drivstoffbrannen som tok flere titalls liv på bakken.

På den andre siden er det heller ikke uten risiko å dumpe flydrivstoff over en storby som Moskva.

F-16 som doneres til Ukraina får ikke brukes til operasjoner over russisk luftrom, sier en talsperson for Pentagon. Bildet viser en norsk F-16B som foretar en touch and go på østre rullebane på OSL.
Les også

Ukraina får ikke fly F-16 over russisk luftrom

SSJ-100 har tidligere vært involvert i en ulykke under en demonstrasjonsflygning i 2012, da alle de 45 menneskene om bord omkom. Flytypen brukes mye i flyparken til en rekke land, blant annet Armenia og Mexico.

Denne artikkelen ble først publisert på Ing.dk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.