I oktober meldte Nye Veier at det var svært god framdrift i byggingen av nye E6 Kvithammar-Åsen.
Nå rapporterer prosjektet på sin Facebookside at Åstunnelen nærmer seg dagens lys.
![Kartet viser at Hæhre er nær et gjennomslag i Åstunnelen. <i>Illustrasjon: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/580x/2820/2820180/411979058_676600361328786_1726693402084726706_n.jpg)
Ved inngangen til 2023 var det drevet i underkant av 150 meter tunnel fordelt på de to løpene, og nå på slutten av året nærmer entreprenør Hæhre seg totalt 3900 meter.
Gjennom året har Hæhre stort sett drevet i varianter av mørk leirskifer med varierende innhold av kalk. Enkelte steder har berggrunnen marmorering, med årer og ganger av kalkspat.
![I 2023 har Hæhre stort sett drevet i varianter av mørk leirskifer med varierende innhold av kalk. <i>Foto: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2820/2820177/412936302_676600517995437_3316360381065558747_n.jpg)
Hæhre regner med noe lavere hastighet på inndriften nå på slutten, siden det forventes en svakhetssone like før tunnelpåhugget på Stokkan (sørsiden).
Prosjektet regner med gjennomslag i Åstunnelen i løpet av første kvartal 2024, avhengig av kvaliteten på fjellet i den strekningen som gjenstår.
Pr. desember 2023 er E6 Kvithammar-Åsen 45 prosent ferdig, heter det. De drøyt 500 arbeiderne på anlegget passerte i 2023 én million timeverk totalt i prosjektet.
![Knut-Ola Lunde leder utbyggingen av den norske forskningsstasjonen i Dronning Maud Land.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836290/Troll_Statsbygg_solceller_vindturbiner_kraftverk__2_.jpg)
Skal bygge solpark i Antarktis: – Må tåle steinsprut og vind på 70 meter i sekundet