– Endelig er vi i gang! Dette er en merkedag for oss, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre fra Statens vegvesen og prosjektleder Bjarte Næss fra Skanska i en melding fra Vegvesenet.
Statens vegvesen bygger ny E16 Sandvika-Skaret, og på Sollihøgda har de nå startet å drive den første av to tunneler på strekningen. Første tunnelsalve ble sprengt på Skaret-siden i Hole kommune i Viken tirsdag 7. september. Tunneldrivingen vil ta cirka to år.
![Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836411/Foto%25202.jpg)
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda
Bedre trafikkflyt
– Når den nye tunnelen åpner, vil de som bor i området rundt Sollihøgda få en roligere hverdag. I dag er veien preget av tung trafikk og støy, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre i Statens vegvesen.
![Den første tunnelsalva gikk presis klokken 13. <i>Foto: Kjell Wold</i>](https://images.gfx.no/290x/2695/2695381/IMG_0441.jpg)
Den gamle veien vil bli brukt til lokaltrafikk på Sollihøgda, og til gang- og sykkelvei. Ny E16 Sandvika-Skaret vil knytte sammen Oslo og Hønefoss og områdene rundt, men vil i tillegg gi en raskere og mer effektiv transport av varer og gods mellom Oslo og Bergen.
Et viktig mål med ny E16 er å gi et forbedret miljø med mindre støy og luftforurensing, og bedre tilrettelegging for biologisk mangfold.
![Her blir tørrmuren i det som kalles Minesvingen i Stalheimskleiva bygd opp igjen i august 2021.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840152/Minesvingen.jpg)
Vegvesenet: Trenger flere fagfolk som har dreisen på slegga
Den nye veien åpner i 2025
Entreprenøren Skanska jobber på hele den 8,4 kilometer lange strekningen fra Bjørum nord for Sandvika i Bærum kommune til Skaret rett nord for Sollihøgda i Hole kommune.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Langs strekningen skal det bygges to lange tunneler, altså Sollihøgdatunnelen (3, 4 kilometer) og Bukkesteinshøgdatunnelen (800 meter), i tillegg skal det bygges fem bruer med lengder mellom 120-220 meter. Hele strekningen vil få firefelts motorvei.
![Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834173/original.jpg)
Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner