Statens vegvesen har lyst ut oppdraget med å oppgradere Seltatunnelen og Borgundtunnelen på E16. Begge tunnelene ligger i østre del av Lærdal kommune i Vestland fylke.
Tunnelene skal totalrenoveres, og alt av elektriske og styringstekniske installasjoner skal skiftes ut. Det betyr blant annet montering av LED-ledelys gjennom begge tunnelene, nødstasjonsskap og -kiosker, hovedtavler og nødstrømstavler, UPS-anlegg, telefonsentraler, bommer med kamera, skilt og veilys og tunnelarmaturer for LED-lys.

Også det bygningstekniske og anleggstekniske utstyret skal oppgraderes. Blant annet skal det legges ca. 20.000 kvadratmeter asfalt, og påføres ca. 14.700 meter veimerking.
Det skal også påføres 4900 kvadratmeter PE-skum, og settes inn ca. 4300 sikringsbolter. I tillegg skal det blant annet monteres nye kummer og sluk og tekniske bygg.
Entreprenøren må også sørge for trafikkavvikling i tunnelene i byggeperioden. Det innebærer byggearbeider og kolonnekjøring med ledebil mellom klokka 20.00 og 06.00.

To døgn siden raset – nå skal de finne årsaken
Fire skal prekvalifiseres
Oppdraget er lyst ut som konkurranse med forhandling etter forutgående prekvalifisering, og Vegvesenet planlegger å velge ut fire kvalifiserte leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene.
Det er planlagt å avholde en tilbudskonferanse 19. august på Fleischers hotell i Voss, men hvis koronasituasjonen gjør det nødvendig, kan det bli avholdt digital tilbudskonferanse.
Fristen for å melde interesse for kontrakten er 8. september, og ferdigstillelsesdatoen er satt til 1. februar 2023. Fristene kan imidlertid bli endret hvis koronasituasjonen tilsier det.



Parkeringskaos ved panoramapunktet – nå må det bygges ut
Mange likheter på tunnelanleggene
Seltatunnelen er 1632 meter lang og ble åpnet i 2003, mens Borgundtunnelen er 3050 meter lang og ble åpnet i 2004. Begge tunnelene har tunnellprofil T9, fri høyde på 4,5 meter, to 3,25 meter brede kjørefelt og fartsgrense på 80 kilometer i timen.
Seltatunnelen har maks stigning på tre prosent og tungtrafikkandel på 26 prosent, mens Borgundtunnelen har maks stigning på fire prosent, og 27 prosent tungtrafikkandel.

Lager fregattavtaler med fire land – før valget blir tatt