Harmony of the Seas, verdens nest største cruiseskip.
Harmony of the Seas, verdens nest største cruiseskip. (Foto: RCCL)

Verdens største cruiseskip

Se bildene: Dette er verdens 10 største cruiseskip

Norskbygde skip kan ikke måle seg med disse gigantene.

Norske verft har kastet seg over cruise-bølgen som skyller over Europa. I 2018 er cruiseturisme mer populært en noen gang, og på norske verft har cruise fullstendig overtatt plassen offshoreskip hadde for bare få år siden.

Skipene som leveres her til lands er imidlertid bare lilleputter i den store cruise-verden. Under er en oversikt over verdens 10 største cruiseskip målt i bruttotonn.

Sammenlignet med cruiseskipene som Vard nå bygger for Ponant i Frankrike, er det minste skipet på denne listen er godt og vel dobbelt så stor. 

Liberty of the Seas ved Storebæltsbroen i Danmark. Foto: RCCL

10. Liberty of the Seas

  • Bruttotonn: 154.8407.
  • Ferdigbygget i 2007 av Aker Yards i Åbo, Finland.
  • Eid av Royal Caribbean Cruise.
  • Flagget til Bahamas.
  • Lengde: 339 m.
  • Bredde: 39 m.
  • Passasjersenger: 3634.

Skipet, som er nummer to i den såkalte Freedom–klassen, var verdens største da det la ut på jomfrutur 19. mai 2007. Med full besetning og fullt belegg, har skipet 5735 mennesker om bord.

I tillegg til de seks store hovedmotorene har skipet tre dampkjeler som til sammen kan gi 45 tonn damp i timen. Dampen genereres fra to kjeler drevet med diesel og én eksoskjele. Dampen brukes både for matlaging og i vaskeriet. I tillegg drives evaporatorene som produserer alt ferskvann om bord med damp.

På Freedom-klassen er det også installert et avansert biologisk renseanlegg for vann og matavfall. Systemet er levert av Scanship i Tønsberg. Utslippsvann renses ned til samme nivå som settes for drikkevann, og det biologiske avfallet brennes til ufarlig aske.

For å drive skipet er det installert seks store Wärtsilä 12 sylindrede maskiner, hver på 12,6 MW. Skipet drives diesel–elektrisk. Den totale maskinkapasiteten er på 103.000 hk, og sørger for at skipet holder marsjfart på 21,6 knop.

Det har tre hovedpropeller for fremdrift, hver på 14,5 MW. En fastmontert Azipod og to helt svingbare. I tillegg er det fire baugtrustere, hver på 3,6 MW.

Norwegian Escape liggende ved Meyer Werft i Tyskland. Foto: Creative Commons

9. Norwegian Escape

  • Bruttotonn: 165.157.
  • Ferdigbygget i 2015 av Meyer Werft i Tyskland.
  • Eid av Norwegian Cruise Line.
  • Flagget til Bahamas.
  • Lengde: 325,9 m.
  • Bredde: 41, 4 m.
  • Passasjerer: 4248.

Dette er det første skipet i Norwegian Cruise Line sin Breakaway Plus-klasse. Molde-selskapet Brunvoll har levert thrustersystemer for manøvrering til alle de tre skipene i denne klassen på listen: Escape, Bliss og Joy.

Skipet har 15 restauranter, åtte barer og 2174 passasjerkabiner. Den totale motorkraften ligger på 72.400 kW og marsjfarten er 22,5 knop.

Norwegian Joy på sin jomfrutur langs elven Ems i Nord-Tyskland i mars 2017. Foto: NTB scanpix/ AFP Photo/ Patrik Stollarz

8. Norwegian Joy

  • Bruttotonn: 167.725.
  • Ferdigbygget i 2017 av Meyer Werft i Tyskland.
  • Eid av Norwegian Cruise Line.
  • Flagget til Bahamas.
  • Lengde: 333,5 m.
  • Bredde: 41,4 m.
  • Passasjersenger: 3883.

Norwegian Cruise Line har vært trofaste mot storverftet i Tyskland. Søsterskipet til Norwegian Escape ble det tolvte skipet bygget av Meyer Werft - et av de siste gjenlevende storverftene. Det ble grunnlagt i 1795 og ligger i Papenburg i delstaten Niedersachsen.

Norwegian Joy er særlig utviklet for det asiatiske markedet, og blir kun brukt av kinesiske passasjerer.

Norwegian Bliss på vei til Alaska under jomfruturen i mai og juni 2018. Foto: NTB scanpix/ The Canadian Press/ Chad Hipolito

7. Norwegian Bliss

  • Bruttotonn: 168.028.
  • Ferdigbygget i 2018 av Meyer Werft i Tyskland.
  • Eid av Norwegian Cruise Line.
  • Flagget til Bahamas.
  • Lengde: 333,3 m.
  • Bredde: 41,4 m.
  • Passasjersenger: 4004.

Meyer Werft begynte arbeidet på dette skipet i oktober 2016, og 18 måneder senere sto det ferdig. Skipet er spesialdesignet for cruisetokter i Alaska, men seiler også i Karibia.

Skipet håndteres av et mannskap på 1716 personer. Dette er det tredje skipet i Breakaway Plus-klassen til Norwegian Cruise Line, og stiller blant annet med en gokartbane på øverste dekk.

Både Norwegian Bliss og Joy har en marsjfart på 23 knop. De neste cruiseskipene på listen har en marsfart på 22 knop.

Anthem of the Seas på vei inn til Southampton for starten på dens første Middelhavscruise i 2015. Foto: RCCL

6. Ovations of the Seas, Anthem of the Seas og Quantum of the Seas

  • Bruttotonn: Alle tre: 168.666.
  • Ferdigbygget i 2016 (Ovations), 2015 (Anthem) og 2014 (Quantum). STX Finland har bygget Ovation og Anthem, mens Meyer Werft i Tyskland har bygget Quantum.
  • Eid av Royal Caribbean Cruises.
  • Flagget til
  • Lengde: Ovations: 348 m, Anthem: 347,06 m, Quantum: 347,08 m.
  • Bredde: Ovation: 41,2 m. Anthem og Quantum: 41,4 m.
  • Passasjersenger: 4180.

Da Royal Caribbean Cruises satt disse skipene på størrelse med norske småbyer på sjøen, lovte de at det ville komme enda større i fremtiden. Den lovnaden ble innfridd.

Quantum ble sjøsatt i 2014, etterfulgt av Anthem året etter og Ovation i 2016.

Med en total passasjerkapasitet på 4905, et mannskap på 1500 og en størrelse på 168.666 bruttotonn var de tre søsterne verdens nest største cruiseskip. Nå ligger de på delt sjetteplass.

Variasjonene mellom de tre søsterskipene er såpass minimale at de her telles under ett.

MSC Meraviglia ligger til kai på Malta. Skipet er det første i en ny serie fra MSC Cruises. Foto: Creative Commons

5. MSC Meraviglia

  • Bruttotonn: 171.598.
  • Ferdigbygget i 2017 av STX France.
  • Eid av MSC Cruises.
  • Flagget til Malta.
  • Lengde: 315,8 m.
  • Bredde: 43 m.
  • Passasjersenger: 4500.

Meraviglia er ledeskipet i MSC Cruises nye satsing i Nord-Amerika, og skal primært seile i Karibia. Da skipet begynte sin ferd i 2017 var det verdens fjerde største skip etter Royal Caribbean sine skip i Ocean-klassen. Etter at Symphony of the Seas kastet loss har Meraviglia sunket ned til femteplass.

Skipet har fire vannsklier, ti restauranter et Cirque de Soleil-show og spa, for å nevne noe. Neste cruiseskip i rekken er planlagt til 2019 og går under navnet MSC Bellissima. Denne vil også ha 4500 passasjersenger.

Illustrasjon av Oasis of the Seas. Skipet har parker, teater i vann, zipline og karuseller, for å nevne noe.

4. Oasis of the Seas

  • Bruttotonn: 225.282.
  • Ferdigbygget i 2009 av STX Finland.
  • Eid av Royal Caribbean Cruises.
  • Flagget til Bahamas.
  • Lengde: 361,6 m.
  • Bredde: 47 m.
  • Passasjersenger: 5484.

Dette er det minste i en serie på fire søsterskip fra Royal Caribbean Cruises, men bare så vidt. De neste fire cruiseskipene er ganske så like i størrelse, og de er alle proppet fulle med den nyeste teknologien for sin tid.

Da Oasis forlot kaia i Åbo i Finland for sin jomfrutur til RCCLs nye cruiseterminal i Fort Lauderdale, Florida, kunne kapteinen i prinsippet lese Donald pocket resten av veien. Alt går av seg selv, og skipet kan seile sin egen sjø.

Maskinsjefen på Oasis råder over tre V12 og tre V16-motorer, som kan gå på flere typer drivstoff, fra tungolje til diesel. Motorene skal bare produsere strøm.

Framdrift besørges av tre azipod rorpropeller i akterenden. I tillegg er det fire baugpropeller.

Et Kongsberg-system sørger for at skipet kan ligge dønn stille bare ved bruk av propellene - såkalt dynamisk posisjonering - eller legge til i vanskelig vær med centimeternøyaktighet.

Allure of the Seas er bare ørlite grann mindre enn søsterskipene Harmony og Symphony of the Seas. Foto: Creative Commons

3. Allure of the Seas

  • Bruttotonn: 225.282.
  • Ferdigbygget i 2010 av STX Finland.
  • Eid av Royal Caribbean Cruises
  • Flagget til Bahamas
  • Lengde: 362 m.
  • Bredde: 47 m.
  • Passasjersenger: 5484.

Allure of the Seas ble sjøsatt i Åbo, Finland i 2010. Den er hakket mer energieffektiv enn storesøsteren Oasis. Blant annet har den betraktelig mer LED-lys, noe som krever mindre strøm. 

2. Harmony of the Seas

  • Bruttotonn: 226.963.
  • Ferdigbygget i 2016 av STX France.
  • Eid av Royal Caribbean Cruises
  • Flagget til Bahamas.
  • Lengde: 362,1 meter.
  • Bredde: 47,4 meter.
  • Passasjersenger: 5479.

Du må lete lenge for å finne norske merkenavn om bord i dette enorme skipet. Molde-bedriften Brunvoll har nærmest vært hoffleverandør av baughtrustere til RCCL, men ikke til dette prestisjeskipet.

Det er Wärtsilä som har levert alle seks hovedmotorene og de fire 5,5 MW baugpropellene. Wärtsilä i tillegg ansvarlig for fjernovervåking og drift av mye av utstyret.

Det gjelder også de to hybride scrubbersystemene, som er levert av det finske selskapets avdeling i Moss. Scrubberne er de største av sitt slag, og kan brukes både i et åpent og lukket system.

Harmony har plass til 6687 gjester totalt, med et mannskap på 2193. Skipet hadde sin jomfrutur 29. mai 2016.

1. Symphony of the Seas

  • Bruttotonn: 228.081.
  • Ferdigbygget i 2018 av STX France.
  • Eid av Royal Caribbean Cruises
  • Flagget til Bahamas.
  • Lengde: 362,1 meter.
  • Bredde: 47,8 meter.
  • Passasjersenger: 5518.

I oktober 2015 startet det legendariske verftet STX France (tidligere Chantiers de l'Antique) på Frankrikes nordvestkyst byggingen av det som i april 2018 offisielt ble verdens største cruiseskip. Skipet har mange likheter med søsterskipene Oasis, Allure og Harmony, men helt like er de ikke.

Symphony of the Seas er for eksempel 22 prosent mer energieffektiv enn søsterskipet Allure of the Seas.

I likhet med søsterskipene har Symphony 18 dekk, 24 gjesteheiser, samt fire baugthrustere med 7500 hestekrefter. Symphony har en totalkapasitet på 6680 gjester, sammen med et mannskap som teller 2200. 

Som en illustrasjon på størrelsene vi snakker om her fortalte Xavier Leclerq, direktør for nybygging og innovasjon i Royal Caribbean Cruises, at de utvidet lengden på alle kabiner med 55 millimeter sammenlignet med søsterskipet. Det økte totalvolumet med nesten 2000 bruttotonn:

Kilder: DNV GL Skipsregister, Royal Caribbean International, MSC Cruises, Meyer Werft og Seatrade Cruise News.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå