OLJE OG GASS

Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder

Kan løfte 48.000 tonn.

Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) holder for tiden på å gjøre ferdig skipet som skal løfte Yme i 2015.
Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) holder for tiden på å gjøre ferdig skipet som skal løfte Yme i 2015. Bilde: Allseas
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
7. mai 2014 - 10:13

I et brev til myndighetene forteller nå Talisman Energy hvordan skandaleplattformen Yme skal fjernes fra feltet.

Sommeren 2015 skal det nye spesialskipet Pieter Schelte kutte de tre beina på Yme og løfte plattformdekket.

Selve løftet vil kunne gjennomføres på under ett minutt. Operatøren skriver at denne delen av operasjonen er antatt til åtte sekunder, fremkommer det i avslutningsplanen som Teknisk Ukeblad har fått innsyn i.

Les også: «Nye Yme» kan bli lagt dødt

Løftes med katamaran

Tungløftefartøyet Pieter Schelte er for tiden under bygging ved Daewoo-verftet i Sør-Korea.

Fartøyet er en 382 meter lang og 124 meter bred katamaran som er spesialkonstruert for å fjerne plattformdekk.

I planen er det illustrert hvordan Pieter Schelte manøvrerer slik at Yme blir stående mellom de to skrogene. Deretter kan plattformdekkes løftes av plattformbeina, som er kappet under vann, ved hjelp av åtte hydrauliske løftearmer.

Det avanserte løftesystemet kompenserer for bevegelser både i horiontal- og vertikalplanet.

Her løfter den enorme katamaranen Pieter Schelte bort Yme-plattformen fra de kappede beina.
Her løfter den enorme katamaranen Pieter Schelte bort Yme-plattformen fra de kappede beina.

Nytt konsept

Skipet har en løftekapasitet på til sammen 48.000 tonn. Samtidig veier delen av Yme som skal fjernes omtrent 13.000 tonn.

– Fjerningskonseptet er nytt og har så langt ikke vært benyttet før og er den første planlagte operasjonen på norsk sokkel, selv om Allseas (som er tildelt fjerningsoppdraget) har lang fartstid på norsk sokkel. Vi har vurdert denne løsningen til å være den sikreste og beste måten å fjerne Yme-plattformen på, forteller kommunikasjonssjef Grethe Elise Foldnes i Talisman i en epost.

Hun legger til at det skal gjennomføres omfattende testing både før levering og før fartøyets første operasjon, inklusiv testløft for å vise at konseptet fungerer. Talisman vil også følge testprogrammet nøye, forteller hun.

– Denne type fjerningsoperasjon krever blant annet ikke at MOPU-plattformen må jekkes ned, et viktig bidrag til å redusere arbeidet som må utføres offshore og den samlede risikoen, forteller hun.

Hun ønsker ikke å gå ut med kostnaden for operasjonen.

Verdens største tungløftfartøy: Denne kan løfte 110.000 tonn

Omfattende arbeid ombord

Før løfteoperasjonen kan starte, er det et omfattende arbeid som skal skje ombord på Yme.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Alle rør og kabler mellom plattformen og beskyttelsesstrukturen (caisson) må kobles fra. I tillegg må alt installert utstyr og rør fjernes fra plattformbena.

I forbindelse med dette arbeidet vil Talisman bruke jack-up riggen Rowan Stavanger eller tilsvarende innretning som boligkvarter.

Les også: Dette er verdens største oppjekkbare rigg

Yme-plattformen skal fjernes fra feltet.
Yme-plattformen skal fjernes fra feltet.

Kan hugges opp i Norge

Talisman er ansvarlig for selve operasjonen med å fjerne plattformdekket.

Til dette har de inngått en kontrakt med Exalibur Marine Contractors. Når plattformdekket er transportert utenfor den etablerte sikkerhetssonen på 500 meter, overtar imidlertid eieren av innretningen Single Buoy Moorings (SBM) ansvaret for videre transport.

I avslutningsplanen kommer det frem at plattformdekket skal transporteres til et «endelig disponeringssted i Nord-Europa». Hvor dette blir er imidlertid opp til SBM, som ifølge planen skal ha besluttet disponeringssted i løpet av mai 2014.

Her skal plattformdekket deles opp og avhendes «i henhold til gjeldende regelverk og i henhold til avtale med rettighetshaverne», ifølge planen. Det kommer også frem at det er uaktuelt å gjenbruke innretningen.

«På grunn av de avdekkede feil og mangler, samt det forhold at innretningen har stått ubemannet, uten strøm, varme eller vedlikehold siden 10. juli 2012, anser TENAS (Talisman, red. anm.) gjenbruk av MOPU som uaktuelt», heter det i planen.

Allseas Pieter Schelte flyby H264 Widescreen 1280x720 from B3D on Vimeo.

Ny plattform?

I planen kommer det også frem at Talisman planlegger å sende en oppdatert plan for utbygging og drift (PUD) av Yme-feltet i løpet av andre kvartal 2015.

Lagertanken på havbunnen og caissonen med brønnhode skal gjenbrukes i et nytt plattformkonsept. Den nye utbyggingsløsningen er planlagt installert i 2018, kommer det frem i et brev Talisman sendte Olje- og energidepartementet i desember.

Les også:

Det kan ta 15 rigger 40 år å plugge alle brønnene på sokkelen

BP måtte skifte 3000 muttere og bolter på Skarv

Dette kan bli løsningen på Yme-sagaen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.