Oslo XI-kollisjon

Den hovedmistenkte er uskyldig: Fant ikke feil i girkasse på Oslo-ferge

Girkassen har vært på service, men det ble ikke funnet feil. Nå skal Sjøfartsdirektoratet undersøke ulykkesfergen.

Fergen Oslo XI kolliderte med brygga på Hovedøya utenfor Oslo.
Fergen Oslo XI kolliderte med brygga på Hovedøya utenfor Oslo. (Foto: Lars Eide / NTB scanpix)

Girkassen har vært på service, men det ble ikke funnet feil. Nå skal Sjøfartsdirektoratet undersøke ulykkesfergen.

– Det er ikke funnet noe feil på giret, sier Thomas Smefjell i Progress ingeniører. 

Selskapet har hatt girkassen fra fergen Oslo XI til service etter ulykken 29. juni. Fergen krasjet i kaia på Hovedøya i Oslofjorden.

Det var 134 personer om bord, og åtte av dem ble skadd. En ble sendt på sykehus, men ble skrevet ut dagen etter. 

Klarte ikke å finne feilen

Årsaken til at fergen krasjet skal ha vært at motoren ble kvalt og mistet motorkraft, slik at skipperen ikke fikk bremset ned før fergen kjørte inn i kaia.

Som TU skrev forrige uke hadde rederiet sjekket flere mulige forklaringer på hva som kan ha skjedd. 

– Skipperen er klarert ut, og han gjorde ikke noe feil. Vi har hatt dykkere nede for å se på propellen – om det eventuelt var noe tau som hadde festet seg i den – men det var det ikke. Vi har også undersøkt motoren, og den var det ikke noe feil med. For å være helt sikre har vi tatt ut girkassen. Den holder vi på å undersøke nå, sa daglig leder Pål Ruud i Oslo-Fergene forrige uke. 

Sjøfartsdirektoratet skal inspisere

Hydraulikkgirkassen er av typen Twin-disc, som er en av verdens største produsenter av marinegir. Progress representerer Twin-disc i Norge, og ifølge dem er girtypen kjent for å være svært solid og driftssikker. 

Etter kollisjonen ble girkassen åpnet, og verkstedet måtte bestille noen nye deler for å kunne sette det sammen igjen. Når girkassen er på plass i fergen igjen skal Sjøfartsdirektoratet på inspeksjon, før den eventuelt blir satt i drift igjen. 

Ruud sier at han er forundret.

– Det hadde vært deilig å finne en konkret feil. Vi utelukker ingenting, men vi har prøvd å søke der det er mulig å søke, sier han.

Havarikommisjonen koblet inn

Ulykken skjedde på ettermiddagen på lørdag 29. juni, og øyenvitner beskrev at fergen hadde større fart enn vanlig da den dundret inn i bryggen.

Havarikommisjonen for sjø og Sjøfartsdirektoratet ble varslet kort tid etter.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå