Hyperloop One har vist frem de første bildene av fullskalaanlegget sitt utenfor Las Vegas i Nevada i USA.
Fullskala betyr i dette tilfellet at komponentene er i den skalaen de eventuelt vil produseres i. For testbanen er bare 500 meter lang.
Rørene Hyperloop skal gå i har en diameter på 3,3 meter, og danner grunnlaget for det Hyperloop One beskriver som et funksjonelt Hyperloop-system.
Systemet, kalt DevLoop, skal demonstreres offentlig en gang før sommeren.
Bildene ble vist frem i forbindelse med Hyperloop Ones deltakelse på Middel East Rail-konferansen i Dubai denne uken.
Selskapets direktør, Rob Lloyd, hevder at de nå er posisjonert til å kunne levere den første fungerende Hyperloop-installasjonen.
- Hyperloop skal transportere i 1200 km/t: Her er kapslene som skal takle farten
![Dette er det første fullskala testanlegget for Hyperloop. <i>Foto: Hyperloop One</i>](https://images.gfx.no/290x/1994/1994574/image_01.jpg)
Skal bli 3,2 kilometer lang
Til nå har Hyperloop One demonstrert en prototype av fremdriftssystemet. Dette ble testet i mai i fjor, hvor prototypen ble testet i friluft, og ikke i et lavtrykkrør.
Selv om en 500 meter lang testbane er et godt stykke unna det som trengs for å teste et komplett system, er det et håndgripelig resultat, og et viktig steg på veien mot et ferdig system.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
DevLoop er utstyrt med vakuumpumpe som vil gjøre det mulig for Hyperloop One å teste forskjellige løsninger.
Når testbanen er ferdig bygget, skal den være 3,2 kilometer lang.
- Konkurranse om å lage den beste kapselen: Her svever Hyperloop-systemet ved hjelp av lufttrykket
Forsøker å overtale gulfstatene
![Testbanen bygges i Nevada-ørkenen. <i>Foto: Hyperloop One</i>](https://images.gfx.no/290x/1994/1994576/image_03.jpg)
At fremdriften ble vist frem under transportkonferansen i Dubai var ikke tilfeldig. Hyperloop One forsøker å selge inn et nettverk av Hyperloop-baner i Gulf-statene, og ser for seg at transportmetoden kan knytte landene tettere sammen, og skape en samlet økonomisk blokk.
Fire av de seks landene i Golfrådet (GCC) har ifølge Lloyd vist interesse, men han ønsker ikke å si hvilke, skriver Bloomberg. De forente arabiske emirater, Kuwait, Bahrain, Saudi-Arabia, Oman og Qatar er de aktuelle statene.
Men Hyperloop One konkurrerer med et eksisterende initiativ for å knytte landene sammen med jernbane.
![Hyperloop One forsøker å selge inn et Hyperloop-system som kan knytte landene på den arabiske halvøyen tettere sammen. <i>Foto: Hyperloop One</i>](https://images.gfx.no/290x/1994/1994573/gcc_map.png)
Lloyd mener imidlertid at gulfstatene vil være et av de beste stedene i verden å introdusere Hyperloop. Det kan gjøre reisen mellom Dubai til Abu Dhabi mulig å gjennomføre på 12 minutter, eller til Riyadh på 48 minutter.
Disse reisene tar i dag henholdsvis 1,5 timer og 9 timer i bil.
- Hyperloop-studie: Foreslår Stockholm-Helsinki på 28 minutter
Europa på kartet hos de to største
Selskapet har også gjort fremstøt i India, og ser muligheter i Australia, Canada, og deler av Nord-Europa, sier Lloyd til Bloomberg.
![Vakuumpumpesystemet til testbanen i Nevada. <i>Foto: Hyperloop One</i>](https://images.gfx.no/290x/1994/1994578/image_07.jpg)
Konkurrent Hyperloop Transportation Technologies har på sin side også gjort fremstøt.
De har signert en avtale om å utforske muligheten for bygging av en Hyperloop mellom Brno og Bratislava i Slovakia.
Nylig annonserte de også at de skal etablere et forsknings- og utviklingssenter i Toulouse i Frankrike.
- Kollektivtransport ble revolusjonert på 1830-tallet: Med Hyperloop kan vi stå overfor noe lignende