KRAFT

Bygger master på søndager

UHELLIG HVILEDAG: Statnett bygger kraftlinje med helikopter i Kvam også på søndager. Det har de ikke lov til, mener Hardangeraksjonen.
UHELLIG HVILEDAG: Statnett bygger kraftlinje med helikopter i Kvam også på søndager. Det har de ikke lov til, mener Hardangeraksjonen.
Øyvind LieØyvind Lie
2. aug. 2011 - 16:01

Søndag brukte Statnett helikopter på Sima-Samnanger-utbyggingen, i fjellet ovenfor Ålvik i Kvam.

I Statnetts egen miljø- og transportplan, som er godkjent av Norges vassdrags- og energidirektorat, står dette om støy:

«Støy fra helikoptertransport kan virke sjenerende. Som hovedregel skal det bare flys innenfor tidsrommet 07.00-19.00 mandag til lørdag. Vanskelige værforhold kan gjøre det nødvendig å fly utenfor disse tidene.»

Les også: Riksantikvaren sier nei til mastetrasé i Hardanger

Dårlig vær

Det er dårlig vær som er bakgrunnen for søndagsarbeidet.

– Som hovedregel skal arbeidet foregå fra mandag til lørdag. Men i enkeltsituasjoner kan Statnett etter anmodning fra entreprenøren gi anledning til å jobbe på søndager. Sist søndag ga vi slik tillatelse, sier prosjektleder Steinar Bygdås i Statnett.

Det er den kroatiske entreprenøren Dalekovod som bygger linjen på oppdrag fra Statnett.

Dårlig vær har gitt forsinkelse på linjen.

– Vi har ikke hatt særlig framdrift den siste tiden. Etter en vurdering fant vi at vi kunne tillate det. Begrunnelsen er at vi har vært i en periode med dårlig vær, og at arbeidet i området er forholdsvis langt unna bebyggelse, sier Bygdås.

Dalekovod bruker helikopteret til å fly inn og ut mannskaper, verktøy og sement til å lage mastefundamentene.

Les også: Statnett startet mastebygging i Hardanger uten tillatelse

Reagerer

Nestleder Anita Aalvik i Hardangeraksjonen mener søndagsarbeidet er brudd på miljø- og transportplanen.

– Slik jeg tolker det skal bestemmelsen brukes hvis det er dårlig vær og arbeiderne må hentes ut senere på dagen enn klokka 19, sier hun til Teknisk Ukeblad.

På søndager bør det være stille, mener hun.

– Det er ikke skikk og bruk å utføre sånt arbeid på søndager. Dette er et yndet friluftsområde. Det er ganske forstyrrende med helikoptertrafikk, sier Aalvik.

Les også: Nettleie-millioner til reklamebyrå

Forstyrret

– Fremdriftsplanen ble nylig justert slik at linjen nå ikke planlegges å settes i drift før høsten 2013. Med det fikk dere vel litt mer tid, slik at dere kan unngå å jobbe på søndager?

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

– Nei, vi må benytte oss av den tiden vi har, vi vet ikke hvordan dette vil bli i fortsettelsen. Vi må utnytte alle muligheter innenfor en forsvarlig ramme for å holde framdriften, sier Bygdås.

Han ser at helikopterflyvingen kan være forstyrrende.

– Store deler av strekningen ligger i et område som blir brukt til friluftsliv, og vi er fullstendig klar over at virksomheten vår påfører ulemper for omgivelsene. Derfor prøver vi å skåne dem så langt vi kan, sier prosjektlederen.

–Kommer det til å bli gitt dispensasjon mange søndager i tiden som kommer?

– Jeg ser ikke for meg at det blir gjort i noe stort omfang, det blir ikke noen vane med søndagsarbeid. Vi skal være så restriktive og tilbakeholdne som vi kan. Men vi kan tillate det etter anmodning fra vår entreprenør, sier Bygdås.

Les også: Statnett håvet inn på prisforskjeller

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.