STATNETT-REKLAME: Slik ser det ut når Statnett informerer om sine prosjekter. Denne avisen ble i mai levert som innstikk i lokal- og regionalaviser i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. (Bilde: Kilde: Statnett)

Nettleie-millioner til reklamebyrå

  • Kraft

Anslagsvis 10 millioner kroner vil være Statnetts totale markedskommunikasjonsbudsjett per år i perioden 2011 til 2014.

Statnett har nå inngått avtale med reklameselskapet DDB om å lage kampanjer.

– Anslaget på 10 millioner kroner per år omfatter blant annet både utvikling av kommunikasjonsløsninger, det vil si DDBs reklamebyråarbeid, og kjøp av reklameplass i mediene via mediebyrået Mindshare, sier kommunikasjonssjef Rune Gutteberg Hansen i Statnett til Teknisk Ukeblad.

Avtalen med DDB går over to år, med mulighet for forlengelse til ytterligere to år.

Les også: Ønsker ikke politisere nettutviklingsplanen

Taus om timepris

Statnett vil ikke si hva de betaler reklamebyrået per time.

– Timeprisene vi har forhandlet frem hos DDB ønsker vi ikke å gå ut med av konkurransemessige hensyn, sier Hansen.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har Statnett bruker nettleie til sponsing , har Statnett i tillegg en treårig sponsoravtale med Norges Skøyteforbund på opptil 5 millioner kroner i året.

Statnetts inntekter kommer fra nettleien som alle strømkunder må være med å betale.

Les også: Statnett tredoblet konsulentbudsjettet

UKRITISK VINKLING: Det er ikke den samme kritiske vinklingen i Statnetts informasjonsavis om Ørskog-Fardal-linjen som den man finner i lokalpressen i regionen. (Faksimile) Kilde: Statnett

Kritisk

Leder i Hardangeraksjonen, Lars-Helge Ljone, er kritisk til Statnetts pengebruk.

– De burde bruke mindre ressurser på å markedsføre seg selg og brukt litt mer tid og ressurser på det de skal gjøre, sier han, og viser til at Statnett har bygget master på kraftlinjen mellom Sima og Samnanger Statnett startet mastebygging i Hardanger uten tillatelse

Les også: Riksantikvaren sier nei til mastetrasé i Hardanger

Han påpeker at Statnett er et statlig selskap, og mener energiminister Ola Borten Moe må gripe inn.

– Nå legger energiministeren sin vernende hånd over Statnett, derfor kan de ture fram som de gjør, sier Ljone.

Kritisk

Spesialrådgiver Are Tomasgard i LO-forbundet Industri Energi har også vært svært kritisk til offentlig eide kraftselskapers og statseide Statnetts sponsing.

“Strømprisen og nettleien blir jo ikke lavere av økte reklame og sponsorutgifter. Tvert imot!”, skrev han i en kronikk i Rogalands avis i slutten av april.

Han mente Statnetts sponsing av skøytelandslaget kan symbolisere at “statsforvaltningen har havnet godt ut på glattisen med sin reklame- og sponsorvirksomhet”.

Tomasgard var blant de siste som forlot Utøya før massakren sist fredag og ønsker derfor ikke å komme med nye utspill om saken i Teknisk Ukeblad nå.

Les også: Troll trues av utsettelse

Utfordringer

I kravet til deltakerne i anbudskonkurransen om reklameoppdraget påpekte Statnett at de har “vært i sterk fokus” i forbindelse med utbyggingen av Hardangerledningen.

“Dette er et av de mest kontroversielle utbyggingsprosjektene i Norge de siste 30 årene, med betydelig oppmerksomhet i befolkningen, i media og i de politiske miljøene.

Med de omfattende utbyggingsprosjektene vi står ovenfor de neste tiårene, og det store fokuset dette gir virksomheten – er Statnett en meget spennende byråkunde, med betydelige kommunikasjonsfaglige utfordringer og -muligheter for de rette samarbeidspartnerne”, skriver Statnett.

Statnett har “store ambisjoner for utviklingen av eget omdømme, og for befolkningens kjennskap og kunnskap til virksomheten i årene som kommer”, skriver selskapet.

Les også: Statnett håvet inn på prisforskjeller

Ny strategi

Våren 2008 satte selskapet i gang en omfattende merkevareprosess. Målet var “synlighet i kommersielle kanaler for å bidra til et bedre omdømme, og økt kjennskap og kunnskap til Statnett”.

“Strømforsyning er generelt sett et vanskelig tilgjengelig lavinteresseområde og Statnett har i sine forretningsprosesser ingen direkte kontaktflater mot folk flest; vi har ingen kunder i befolkningen”, skriver selskapet.

Merkevarestrategien til Statnett ble satt ut i live gjennom kampanjen “Electric boogie”, som ble lansert høsten 2009.

Kampanjen ga ifølge Statnett “meget gode resultater”. Andelen av spurte som visste at Statnett er ansvarlig for sentralnettet, økte med hele 15 prosentpoeng, til 35 prosent.

Ifølge skrivet Statnett sendte til deltakerne i anbudskonkurransen, skal reklamepengene brukes på “effektive og synlige lokale, regionale og landsdekkende kampanjer med klart definerte målsettinger”.

Les også: NVE hudfletter Lyse for profittjag

Monopolbedrift

– Statnett er en monopolbedrift, og har dermed ingen konkurrenter. Er det da riktig å bruke penger fra nettleien til reklame for bedriften?

– Ingen monopolvirksomheter har monopol på oppmerksomheten og kunnskapen blant folk flest. Selv om vi er en monopolvirksomhet, skal samfunnet kunne stille de samme krav til god informasjon fra oss, som fra en hvilken som helst annen utadrettet virksomhet, sier Hansen.

–For å oppnå dette er markedskommunikasjonstiltak ett av flere virkemidler. Det er derfor disse investeringene både riktige og viktige. Med Statnetts helt sentrale rolle i kraftforsyningen er det viktig at samfunnet vet hvem vi er, sier Hansen.

For Statnett er det også viktig å fremstå som en attraktiv arbeidsplass.

– Vi er opptatt av rekruttering og å gjøre oss bedre kjent blant studenter. Viktige målgrupper for Statnett finnes i alderen 18-35 år, sier Hansen.

Innstikk i aviser

Statnett har utviklet kommunikasjonsløsninger som skal gjøre innholdet av enkeltprosjekter bedre kjent, blant andre prosjektet Sima-Samnanger.

– Statnett har et viktig ansvar for å gi god informasjon til samfunnene som involveres i våre prosjekter, derfor tar vi i bruk markedskommunikasjonskanaler som blant annet innstikk i aviser, web-kommunikasjon og annonsering, sier Hansen.

I forbindelse med Hardanger-striden i slutten av september laget Statnett en reklameavis om luftspenn i Hardanger, som ble distribuert med en rekke aviser.

– Propaganda

Styreleder Klaus Rasmussen i Bevar Hardanger var svært kritisk, og kalte innstikket en “propagandaavis”.

Hansen bekrefter at det kan bli aktuelt å lage kampanje for de planlagte, og kontroversielle, kraftlinjene mellom Ørskog og Fardal og mellom Ofoten og Hammerfest.

– Statnett en meget viktig oppgave i å informere om prosjektene våre landet rundt. Der markedskommunikasjon er et riktig virkemiddel for å bidra til å gi slik informasjon, vil vi helt klart vurdere dette, sier Hansen.