STOLT SPONSOR: Til tross for at de er en monopolbedrift sponser Statnett Norges Skøyteforbund. Dermed går deler av nettleia til å sponse skøytelandslaget og Sverre Lunde Pedersen. (Bilde: Scanpix)

Statnett bruker nettleie til sponsing

  • Kraft

Statnetts kampanje- og sponsorvirksomhet

I 2011 planlegger Statnett å bruke om lag 18 millioner kroner på markedsrealterte tiltak. Tallet er spesielt høyt i år på grunn av den stramme kraftsituasjonen i vinter og energisparekampanjen Statnett kjørte sammen med Enova. I 2010 brukte Statnett rundt 6,5 millioner kroner på slike tiltak, mens de i 2009 brukte om lag 12 millioner kroner.

Kilde: Statnett



Draktene i eliteserien i fotball avslører at de fleste lagene er sponset av kraftselskaper. Alle disse konkurrerer om å selge strøm.

Millioner

Statnett er derimot en monopolbedrift. Ingen andre selskaper har lov til å utvikle og drifte sentralnettet. Likevel gikk Statnett inn som hovedsponsor til Norges Skøyteforbund i fjor.

Den treårige avtalen har en øvre ramme på fem millioner kroner per sesong, opplyser kommunikasjonssjef Rune Gutteberg Hansen i Statnett.

– Prinsippsak

Houge mener dette er en prinsippsak.

– Jeg mener Statnett som operatør av sentralnettet skal vise stort måtehold for hva de bruker penger på, slik at ikke nettleien min brukes til å sponse idrettsarrangementer, sier Houge, som studerer industriell økonomi ved NTNU og er en ivrig energidebattant med egen blog.

Rune Gutteberg Hansen, kommunikasjonssjef i Statnett
Ny strategi FORSVARER SPONSINGEN: Statnett sponser Norges Skøyteforbund for å bli bedre kjent blant folk flest og for å tiltrekke seg attraktiv arbeidskraft, sier kommunikasjonssjef i Statnett, Rune Gutteberg Hansen. Statnett

Ny strategi

Statnett forsvarer pengebruken.

– Også en monopolbedrift som Statnett må være god på å kommunisere med sine omgivelser. Statnett har jo ikke monopol på oppmerksomhet. Og oppmerksomhet er vi avhengig av, blant annet for å tiltrekke oss landets fremste kompetanse på vårt område, sier Hansen.

Selskapet utviklet ny markedskommunikasjonsstrategi i 2008 og 2009, hvor målet er at markedskommunikasjon og sponsing skal gjøre Statnett mer kjent blant folk flest.

Klaget til Kofa

Houge har forsøkt å få NVE til å stoppe Statnetts sponsing, men NVE ser ikke noe grunnlag for å gripe inn. I midten av mars klaget Houge saken inn for Kofa.

Han mener avtalen med Skøyteforbundet er ulovlig fordi den skulle vært konkurranseutsatt slik at andre mulige leverandører kunne gitt anbud.

Statnett mener imidlertid at prosessen med valg av et sponsorobjekt ikke faller inn under det offentlige anskaffelsesregelverket.

– Vårt valg av sponsorobjekt er gjort ut fra hvilke kommunikasjonsbehov Statnett har, sier Hansen.

Kofa ønsker ikke å kommentere saken før den er ferdig behandlet, i august eller september.

– Propaganda

Det er ikke første gang Statnett får kritikk for sin aktive informasjonsstrategi.

I høst ga Statnett ut det styreleder Klaus Rasmussen i Bevar Hardanger kalte en “propagandaavis” om Hardanger-prosjektet som bilag til aviser på Vestlandet.

– Det bør være kontroversielt at et statsforetak bruker store summer på å fremme sin egen politikk, sa Rasmussen.

– Nøytral informasjon

Hansen sier avisen ble utviklet for å gi saklig og nøytral informasjon.

– Det blir feil når Bevar Hardanger forveksler gode informasjonstiltak med et negativt ladet utrykk som propaganda, sier han.

Les også: 120 millioner til nettutjevning

Strømprisen kveler bedrifter