Bygger lekter og terminal for ammoniakk-bunkring for skip

Azane Fuel Solutions får 89 millioner kroner gjennom Grønn Plattform til å bygge en terminal for ammoniakk.

Bunkringsanlegg tilpasset ammoniakk er viktig når skip skal fylle drivstoff. Lekter med ammoniakktanker ligger mellom kaia og et av de planlagte bulkskipene til Viridis.
Bunkringsanlegg tilpasset ammoniakk er viktig når skip skal fylle drivstoff. Lekter med ammoniakktanker ligger mellom kaia og et av de planlagte bulkskipene til Viridis. (Illustrasjon: Azane Fue Solutions)

Azane Fuel Solutions får 89 millioner kroner gjennom Grønn Plattform til å bygge en terminal for ammoniakk.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Bunkringsanlegg og terminal for ammoniakk er et viktig ledd i logistikkjeden når flere skip kan benytte grønn ammoniakk for utslippsfri sjøtransport.

Azane Fuel Solutions mener de tar livet av høna-og-egget-diskusjonen ved å lansere sin bunkringsteknologi.

Ammoniakk er en vare som skipes rundt i hele verden, men foreløpig er det ingen skip som selv bruker det som drivstoff. Der kommer den norske bunkringsteknologien inn i bildet.

Selskapet tar sikte på å utvikle bunkringsterminaler som er fleksible og kan ta imot og distribuere både nedkjølt og trykksatt ammoniakk (NH3) der det ikke i dag allerede eksisterer.

Felles-prosjekt

Azane Fuel Solutions ble dannet i sommer som et felles prosjekt mellom Econnect Energy (tidligere LNG Connect) og Amon Maritime, som utvikler skip og prosjekter med ammoniakk. Amon Maritime står bak et nytt rederi, Viridis Bulk, sammen med Navigare Logistics og Mosvolds Rederi. De har planer om å bygge en serie ammoniakkdrevne bulkskip.

Econnect Energy har utviklet en flytende overføringsterminal, IQuay. Den ble utviklet og i bruk for overføring av LNG, som er kjølt ned til – 164 grader. Ammoniakk blir flytende ved -33,4 grader.

Gjennom Azane Fue Solutions er ambisjonene i første omgang å utvikle, bygge, teste og drive den første bunkringsterminalen i en norsk havn, under reelle forhold. Deretter vendes blikket ut over i Europa.

–  Denne første bunkringsterminalen for grønn ammoniakk vil være en viktig mulighet for  internasjonal adopsjon av ammoniakkdrivstoff, sier Miriam T. Wennberg, finansdirektør i Econnect Energy i en pressemelding.

Econnect Nergy (tiligere LNG Connect) testet sin IQuay ved Herøya i 2017. Foto: Connect LNG

Yara-erfaring

Yara Clean Ammonia skal produsere grønn ammoniakk på Herøya og ser bunkringsteknologien som en viktig brikke for å bringe ammoniakk ut til flere. Yara er i dag en av verdens største produsenter og har egne skip for ammoniakktransport.

– Dette er en viktig milepæl for prosjektet. Å utvikle bunkringsløsninger er en sentral del av  puslespillet for å gjøre ammoniakk tilgjengelig som et utslippsfritt drivstoff. Yara er glade for å være en del av prosjektet og vil bidra med vår globale erfaring innen produksjon og shipping av ammoniakk, sier Magnus Ankarstrand, administrerende direktør i Yara Clean Ammonia.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn sier at prosjektet passer som hånd i hanske for regjeringens satsing.

– Regjeringa etablerte grønn plattform nettopp for å løfte fram denne typen innovative prosjekt. Ammoniakk er viktig for det grønne skiftet, og ikke minst for skipsfarten. Vi skal kutte utslippene, ikke utviklingen, sa Rotevatn da støtten på 89 millioner kroner ble annonsert.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå