Ifølge prosjektleder for Ferjefri E39, Tore Askeland, er ca. 10 prosent av prosjektene nå gjennomført. Men mange krevende og dyre fjordkryssinger står igjen. Totalt ti store fjordkryssinger skal avløse syv fergestrekninger. Når prosjektet er ferdig, kalkuleres det med at reisetiden reduseres med ti timer, fra dagens 21.
SAMFERDSEL
Buet flytebru over Bjørnafjorden blir verdens lengste av sitt slag
Buet flytebru med forankringsliner blir løsningen for kryssing av den fem km lange Bjørnafjorden. Hengebru, rørbru og undersjøiske tunneler er andre løsninger for fjordkryssing på Fergefri E39.

Endeforankret flytebru: Slik ser skissene for den planlagte Bjørnafjordbrua ut. Løsningen kalles endeforankret flytebru.Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni
Les mer om:
Kommentarsystemet er deaktivert
Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.
