Fergefri E39

Buet flytebru over Bjørnafjorden blir verdens lengste av sitt slag

Buet flytebru med forankringsliner blir løsningen for kryssing av den fem km lange Bjørnafjorden. Hengebru, rørbru og undersjøiske tunneler er andre løsninger for fjordkryssing på Fergefri E39.

Endeforankret flytebru: Slik ser skissene for den planlagte Bjørnafjordbrua ut. Løsningen kalles endeforankret flytebru. (Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni)
Endeforankret flytebru: Slik ser skissene for den planlagte Bjørnafjordbrua ut. Løsningen kalles endeforankret flytebru. (Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni)
Endeforankret flytebru: Slik ser skissene for den planlagte Bjørnafjordbrua ut. Løsningen kalles endeforankret flytebru. (Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni)
Sideforankring: Slik tenker man å forankre den 5 km lange Bjørnafjordbrua til bunnen. (Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni)
Nedsenket rørbru: Dette er den mest aktuelle løsningen over Sognefjorden. (Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni)
Hengebru: Kryssingen av Nordfjord mellom Svarstad og Frøholm ved Stryn vil gi en innsparing på en time. (Illustrasjon: Statens vegvesen/Arild Solberg/Multiconsult)
Vil skape industri: Tore Roppen i Prodtex, et selskap som jobber med å skape norsk industri av fjordkryssing med smarte robotløsninger for lasersveising. (FOTO: JØRN-ARNE TOMASGARD)
Strekningen: Kart over den ferjefrie E39. Strekningen er 1100 km og prosjektet skal kutte reisetiden med ti timer. (Illustrasjon: Statens vegvesen)
Planlegger bru her: Bygda Svarstad ved Stryn slik den ser ut i dag - uten bru. (FOTO: JØRN-ARNE TOMASGARD)
Tore Askeland, prosjektleder Ferjefri E39. (Foto: Statens vegvesen)
Mathias Egeland Eidem, leder delprosjekt fjordkryssing Ferjefri E39. (Foto: Statens vegvesen)

Buet flytebru med forankringsliner blir løsningen for kryssing av den fem km lange Bjørnafjorden. Hengebru, rørbru og undersjøiske tunneler er andre løsninger for fjordkryssing på Fergefri E39.

Ifølge prosjektleder for Ferjefri E39, Tore Askeland, er ca. 10 prosent av prosjektene nå gjennomført. Men mange krevende og dyre fjordkryssinger står igjen. Totalt ti store fjordkryssinger skal avløse syv fergestrekninger. Når prosjektet er ferdig, kalkuleres det med at reisetiden reduseres med ti timer, fra dagens 21.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no, digi.no og karriere360.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Tilsvarer Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Tilsvarer Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå