TRETTEN BRU

Brua over E6 tåler ikke biltrafikk, og er nå blitt gangbru

Skogsbilveien skal derimot gå gjennom en kulvert under E6.

Statsrådvegen bru kan fortsatt brukes for fotgjengere og syklister.
Statsrådvegen bru kan fortsatt brukes for fotgjengere og syklister. Foto: Statens vegvesen
28. nov. 2023 - 13:06

Statsrådvegen bru var en av de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter kollapsen til Tretten bru.

Seksjonssjef Gunnar Eiterjord. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Seksjonssjef Gunnar Eiterjord. Foto:  Statens vegvesen

Nå er snart en alternativ og permanent løsning klar for trafikk, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Brua går over E6 og knytter sammen en kommunal skogsvei ved Råholt i Eidsvoll kommune.

I november 2022 mente Vegvesenet at denne brua kunne forsterkes.

Nå er konklusjonen en helt annen.

Kan ikke forsterkes for biltrafikk

Spesialinspeksjonene og kontrollberegningene som Statens vegvesen gjorde sammen med Aas-Jakobsen i fjor høst viste at brua hadde prosjekterings- og dimensjoneringsfeil, heter det i meldingen.

Brua lar seg ikke forsterke til en forsvarlig bæreevne for biltrafikk.

– Vi har inngått avtaler med grunneieren i området, og har valgt å forlenge en skogsbilvei som går parallelt med E6. Da kan vi bruke en eksisterende kulvertkryssing under E6 ved Grevlingmyra. Dette blir den nye E6-kryssingen, som er viktig og nødvendig, ikke minst for tømmertransporten i et område med mye og aktiv skogsdrift. Økonomisk så vil denne løsningen koste en brøkdel av å etablere ei ny overgangsbru over E6, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen i pressemeldingen.

Krevende sprengningsarbeider

I arbeidet med å etablere nye tømmeropplastingslommer er det brukt utsprengt stein fra fjellskjæringene. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
I arbeidet med å etablere nye tømmeropplastingslommer er det brukt utsprengt stein fra fjellskjæringene. Foto:  Statens vegvesen

– Arbeidet med å forlenge skogsbilveien langs E6 har medført krevende sprengning og etablering av ny vei på ei innsprengt fjellhylle langs eksisterende E6-skjæring. Det gjør vi for å lage minst mulig inngrep i terreng og natur. Det har vært krevende sprengningsarbeid i et terreng med mye slepper i fjellet. Behovet for kontrollerte salver for å unngå å skade eksisterende E6 har vært svært viktig, sier Eiterjord i meldingen.

– Nå gjenstår komplettering av veien før trafikk kan settes på mot slutten av desember. I prosjektet inngår også opprusting av deler av eksisterende skogsbilvei inkludert etablering av nye tømmeropplastingslommer. Til dette arbeidet er utsprengt stein fra fjellskjæringene brukt, sier Eiterjord.

Brua blir turveibru

Statsrådvegen bru ble åpnet i 2011 og har en lengde på 44 meter. Den vil fortsatt kunne brukes som turveibru for gående og syklende uten biltrafikk.

– For slik bruk er brua helt trygg, sier Eiterjord.

Forskalingen til overbygningen på den nye brua var på plass før jul i 2019. Rettssaken handlet særlig om tørrsteinsmuren ved brua.
Les også

Full seier for underentreprenør: Dømt til å punge ut da brubygging ble mer omfattende

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.