MARITIM

Røykutvikling i Brim kan ha startet i batterirommet

Det kom røyk fra batterirommet på det hybride turistskipet Brim under transitt i Ytre Oslofjord natt til fredag.

Torsdag kom det røyk fra hybridfartøyet Brim.
Torsdag kom det røyk fra hybridfartøyet Brim. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.
Arne FenstadArne FenstadJournalist
12. mars 2021 - 10:24

– Vi vet lite om årsaken nå, men forhåpentligvis vet vi mer i løpet av ettermiddagen når brannvesenet har vært nedi båten, sier Agnes Árnadóttir, daglig leder i Brim Explorer, til TU.

Røykutviklingen oppsto i Oslofjorden mens fartøyet var i transitt. Brim ble etter hvert slept til Vallø i Vestfold. Torsdag kveld ble det opprettet en 300 meters sikkerhetssone rundt fartøyet som lå til kai i Tønsberg. 

Fredag morgen hadde brannvesenet kontroll. Det ble tatt diverse varme- og gassmålinger, og fra skutesidens utside måles det ikke lenger varme, meldte Tønsbergs Blad fredag morgen.

Torsdag var det røykutvikling i hybridfartøyet Brim. Her ligger katamaranen til kai ved Tønsberg fredag morgen. <i>Foto:  Vestfold interkommunale brannvesen</i>
Torsdag var det røykutvikling i hybridfartøyet Brim. Her ligger katamaranen til kai ved Tønsberg fredag morgen. Foto:  Vestfold interkommunale brannvesen

Røyk fra batterirom

Árnadóttir er selv på vei til Tønsberg for å finne ut mer når TU snakker med henne. 

– Det har vært brann. Vi vet ikke hvor brannen oppsto ennå, men det kan ha vært i batterirommet, sier hun.

– Hvorfor tror du at brannen kan ha startet i batterirommet?

– Det er egentlig fordi det var derfra røyken kom ut.

I ettertid presiserer hun at de ikke har sett flammene, så det kan hende at det var varmeutvikling uten flammer.

800 kWh

Brim er en 24 meter lang og 11 meter bred turistkatamaran med hybrid framdriftssystem. Batteripakken er på 800 kWh, og fartøyet kan seile i 10 timer i rundt 8 til 12 knop. Maritime Partner står for designet, og DNV har godkjent fartøyet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Batteriene ble levert av Grenland Energy, som i 2019 ble kjøpt opp av batteriselskapet Corvus.

Fartøyet ble levert i 2019 og skulle bidra til en mer miljøvennlig turisme i Nord-Norge etter modell fra Future of the Fjords og Vision of the Fjords på Vestlandet. Tromsø og Svolvær er utgangspunktet for Brim.

Kun mannskap om bord

I utgangspunktet kan fartøyet ha 140 passasjerer om bord, men på torsdag var det kun fire personer i mannskapet om bord.

Árnadóttir tror hendelsen kan føre til at noen folk blir skeptiske til batterifartøy. 

– Det er alltid noen som blir det, men forhåpentligvis får vi gode svar som gjør at det ikke er grunn til å være skeptisk fordi det er en batteribåt.

Promobilde av turistkatamaranen MS Brim utenfor Tromsø. <i>Foto:  Brim Eksplorer</i>
Promobilde av turistkatamaranen MS Brim utenfor Tromsø. Foto:  Brim Eksplorer
Ny E16 og Ringeriksbanen skulle etter planen møtes her, ved Sundvollen i Buskerud. Etter et par måneder på innbytterbenken, er dobbeltsporet nå tilbake i Nasjonal transportplan.
Les også

Overkjører regjeringen – tar disse prosjektene tilbake i NTP

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.