Dagens gassinfrastruktur på sokkelen stopper i Norskehavet. Regjeringen vil ha rør helt til Barentshavet for å sikre Norges posisjon som en viktig gasseksportør. (Bilde: NPD)

– Barentsrør er drømmetenkning

  • Olje og gass

Dersom det ikke blir gjort nye store gassfunn på norsk sokkel vil gassproduksjonen falle dramatisk etter 2020. Gassco frykter at det store fallet i gassproduksjonen skal føre til at rørledningene og prosesseringsanleggene ikke skal bli utnyttet fullt ut. Det kan forklare hvorfor Gassco fremstår som utålmodige med å få bygget et gassrør til Barentshavet.

Gassen i Barentshavet er stengt inne: Ikke Støre-rør uten Lofoten

Rapporten til Gassco blir av mange omtalt som drømmetenkning. Det er uaktuelt for selskapene å betale for ny infrastruktur før det blir gjort nye oljefunn. Petoro har tidligere uttalt at man ikke kan begynne å tenke på infrastruktur før man har funnet ressursene.

Usikkert gassmarked

Dessuten er det stor usikkerhet om det europeiske gassmarkedet i fremtiden. Denne usikkerheten gjør at blant annet Statoil vurderer heller å satse på LNG-produksjon av fremtidige gassfunn. LNG, eller flytende naturgass, har større fleksibilitet og kan selges til det markedet som til enhver tid har størst betalingsvilje.

Norge blir ingen gassnasjon

Gasscos rapport tar for seg fire ulike scenarioer for gassfremtiden i nord, men mener uansett at det vil lønne seg med en rørløsning fremfor flytende, nedkjølt naturgass (LNG) for frakt av gass.

Krevende beslutninger

Statoil-direktør Helge Lund er ikke like sikker på at et nytt gassrør er den beste løsningen.

– Vi må vurdere en mulig utvidelse av Snøhvit, og står mellom rør og LNG for frakt av gassen. Konklusjonen fra dette studiet vil foreligge i 2012, og for oss dreier det seg om to forhold: Maksimalisering av verdien og fleksibilitet i oppstrøm eller nedstrøm. Jeg vil advare mot å trekke en konklusjon mot at dette er lette beslutninger, dette er krevende, sa Lund under sitt innlegg på Oljeindustripolitisk seminar i Sandefjord i går.

Helge Lund vil holde mulighetene åpne for LNG fremfor nytt gassrør i Barentshavet.

Nordøstpassasjen en mulighet

Til Teknisk Ukeblad sier han:

– Vi venter på konklusjonen fra utredningen som nå foregår, og ønsker ikke å kommentere om vi heller mot det ene eller det andre før denne er klar.

For kort tid siden ble det kjent at det norske rederiet Knutsen OAS Shipping har fått russiske myndigheters godkjenning for å frakte norsk LNG til Japan via Nordøstpassasjen.

Snøhvitgass klar for Nordøstpassasjen

Ifølge Lund vurderes dette som en mulig løsning, på lik linje med utbygging av rør fra Snøhvit.

Tredje alternativ

Som et tredje alternativ til LNG og rørledning sier Statoil at de vurderer å legge en utbygging i Barentshavet på vent til gassproduksjonen på Snøhvit avtar.

– Da vil vi kunne bruke det eksisterende anlegget på Melkøya til prosessering av gass fra feltene i Barentshavet, sier pressekontakt for utvikling og produksjon i Norge, Ola Anders Skauby til NTB.

Partnerskapet i Barentshavet vil etter planen ta en konseptbeslutning i løpet av andre kvartal i år, mens den endelig beslutningen ligger enda lenger fram i tid.

Trenger fokus på leting

Men Gassco er klar på at det er nødvendig med betydelig leteaktivitet og funn av gassressurser i umodne områder av Norskehavet og Barentshavet for at Norge kan opprettholde sin posisjon som leverandør av gass til Europa.

Olje- og energiminister Ola Borten Moe påpeker at gassrør har kostnadsfordeler foran LNG dersom det er store nok volumer.

Ola BOrten Moe, Sandefjord 2012
Ola Borten Moe påpekes at det trengs nok gass for å rettferdiggjøre byggingen av et nytt gassrør i Barentshavet. Maiken Ree

Og kjøpere ...

– Men analysen (Gasscos red.anm.) omfatter ikke markedssiden, og om det fremover vil være ulike priser for LNG og rørgass. Her kan det ligge betydelige verdiforskjeller, og det er svært viktige forhold en må ta hensyn til i enhver utvikling av infrastruktur for gass. Problemstillingen er om vi har nok gass til å bygge et kostbart rør. Å bygge rør uten gass er lite fornuftig, og det er også viktig å finne kjøpere av gass på kontinentet. Skal det investeres mange 100 milliarder trenger vi enda tydeligere signaler fra Europa enn vi har mottatt, sier Borten Moe.

Oljedirektoratet har bidratt til Gasscos utredning, men vil ikke fokusere spesielt på blokker i Barentshavet med stort potensial for gass i forbindelse med tildelinger.

Mer olje enn gass

– Vi har ikke et spesielt fokus på gass fremfor olje. Mye areal er tildelt i Barentshavet allerede, og det kan være både gass og olje i disse lisensene. Vi tror det er større sannsynlighet for å finne olje i det området hvor man har funnet Skrugard og Havis. Lengre øst tror vi det er større sjans for å finne gass, sier oljedirektør Bente Nyland.

Hun sier direktoratet ikke har en formening om et eventuelt nytt gassrør til Barentshavet.

– Vi har bare levert et forarbeid til Gassco, uten at vi har konkludert om dette vil svare seg. Gass som blir funnet i området må fraktes ut på en eller annen måte, men det gjenstår å se hvilke løsninger som er ønskelig. Vi vil behandle hver enkelt utbygging etter hvert som planene leveres, sier hun.

LNG – en viktig energikilde