UTEN ATOMHJELP: Det isgående russiske handelsskipet Kapitan Danilkin går her uassistert av isbrytere gjennom Nordøstpassasjen på vei fra Mo i Rana til Hong Kong med armeringsjern. Bildet er tatt på passasjens nordligste punkt hvor isen er på sitt tyngste og hvor alle utenlandske båter må regne med å måtte assisteres av russiske atomisbrytere. Bildet er tatt tidlig i september. (Bilde: Norvald Kjerstad)
KLART: Knutsen OAS har fått tilltatelse til å frakte norsk gass gjennom Nordøstpassasjen. (Bilde: Nansen Environmental and Remote Sensing Center (NERSC))

Snøhvitgass klar for Nordøstpassasjen

Knutsen OAS Shipping har fått russiske myndigheters godkjenning for å frakte LNG fra Snøhvit til Japan via Nordøstpassasjen.

Transporten vil skje med fartøyet Ribera del Duero Knutsen, som er det eneste LNG-skipet i verden som har isklasse ICE-1A fra DNV med notasjon “winterisation”, melder Skipsrevyen.

Les også: Nordøstpassasjen - flere havner

Ingen kontrakt

Rederiet har formelt sett ingen kontrakt med Statoil for frakt av Snøhvitgass, men det er nå altså formelt295702 mulig å frakte gassen gjennom Nordøstpassasjen.

Rederiet regner med at seilasen fra Nord Europa til Japan vil ta halvparten av tiden det normalt tar å seile gjennom Suezkanalen. Den 3000 nautiske mil lange ruten fra Murmansk til Beringstredet er estimert å vare i to uker. Hele ferden fra Hammerfest til Japan vil ta en måned.

Les også: Tredoblet trafikk i Nordøstpassasjen

Trenger assistanse

– På deler av turen vil vi trenge assistanse av to russiske atomisbrytere. Forberedelsene våre omfatter blant annet utarbeidelse av egen DNV stabilitetsanalyse og en DNV Risk Assessment rapport, sier Synnøve Seglem i Knutsen OAS Shipping.

Transport gjennom Nordøstpassasjen er normalt kun mulig i månedene juni til oktober. Russiske myndigheter åpnet strekningen for kommersiell skipsfart i 1991, men først i 2009 ble de to første handelsskipene sluppet gjennom, melder Skipsrevyen.

Les også:

Isen minket

De siste årene har polisen minket, og store deler av seilingsruten langs kysten av Sibir har vært seilbart store deler av året.

Dette gjør LNG-transport fra Nord Europa til Stillehavslandene interessant.

– Sammenbruddet av atomkraftverkene i forbindelse med tsunamien i Japan i vår har forsterket LNG-behovet i Japan, sier Seglem.

Les også:

Kirinskoye-anlegget klart for Russland

Store muligheter med Nordøstpassasjen

Vil holde skipene unna Nordøstpassasjen