OLJE OG GASS

Store muligheter med Nordøstpassasjen

Henrik Falck oppfordrer til å ta i bruk Nordøstpassasjen til kommersiell bruk.
Henrik Falck oppfordrer til å ta i bruk Nordøstpassasjen til kommersiell bruk. Bilde: Maiken Ree
Maiken Ree
27. jan. 2011 - 11:38
Vis mer

25 prosent av de gjenværende olje- og gassressursene befinner seg i Arktis, og utvinningen av mineraler og ressurser i området er akselererende.

– Nøkkelen til å realisere dette er logistikk. Utvinningen av ressursene er realistisk på grunn av isreduksjon, teknologisk utvikling and villighet fra russisk side til å åpne områder, sier prosjektleder for Øst-Europa i Tschudi Shipping, Henrik Falck.

Shippingselskapet foretok en seilas gjennom Nordøstpassasjen i fjor fra Kirkenes til Kina. Med en fart på 12 knop brukte fartøyet 32 dager på ruten ,18 dager mindre enn med en konvensjonell seilerute.

SMELTER: Satelittbildet tatt 4. september viser at for første gang i historien er både nordøst- og Nordvestpassasjen åpne og isfrie samtidig. Trolig er det første gang siden forrige istid.
Nordøstpassasjen kan korte ned seiletiden fra Europa til Asia. Nansen Environmental and Remote Sensing Center (NERSC)

Stål-is

– Vi undersøker nå hva som er den mest optimale ruten. Desto lenger nord man går, desto dypere vann og kortere rute. Men det er mer is, sier Falck.

Isen i Arktis er ikke av det vanlige slaget, men kalles stål-is på grunn av sitt harde ytre.

Ifølge Falck er det store penger å spare på den nyåpnede ruten.

– Innsparingene er for store til å kunne ignoreres. Dersom man sparer 18 dager på seilasen, og et fartøy har 20 års teknisk levetid utgjør dette ett år innspart, sier Falck.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Våkne opp!

– Det som tidligere var en ulempe er nå en fordel.

Han stiller spørsmål til hvorfor bruken av Nordøstpassasjen ikke er kommersielt i bruk.

– Vår mening er at det er på tide å våkne opp, og se mot nord, oppfordrer Falck.

Nordøstpassasjen var isfri for første gang i august 2009. Første seilasen gjennom passasjen uten isbrytere fant sted i september 2009.

Les også:

Vil holde skipene unna Nordøstpassasjen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.