ELEKTRISK

Autocar: Aston Martin dropper Rapide E

Legges på hylla,ifølge Autocar.

Aston Martin har varslet at en elektrisk versjon av denne bilen, Rapide S, er på vei. Nå er det usikkert om det kommer til å skje.
Aston Martin har varslet at en elektrisk versjon av denne bilen, Rapide S, er på vei. Nå er det usikkert om det kommer til å skje. Bilde: Aston Martin
Marius ValleMarius ValleJournalist
14. jan. 2020 - 17:00

Aston Martins første elbil, modellen Rapide E, kommer ikke i produksjon. Dette ifølge det britiske motormagasinet Autocar.

Ikke at denne bilen på noe som helst vis var tenkt å være en folkebil. Aston Martin planla en produksjon på 155 eksemplarer, til en ikke oppgitt pris. 

Vis mer

Den britiske sportsbilprodusenten presenterte planene høsten 2018. Rapide E skulle være utviklet i samarbeid med Williams Advanced Engineering, være utstyrt med et 65 kilowattimers batteri og en rekkevidde på minst 321 kilometer. Den skulle være utstyrt med to motorer; en til hvert bakhjul.

Rapide E skulle være en konvertering av den tolvsylindrede bensinbilen Rapide S, og var dermed ikke utviklet som elbil fra bunnen av.

15. april startet utskiftingen av strømlinene i Blixtunnelen.
Les også

Kan koste 225 millioner å skifte strømlinene i Blixtunnelen

Gjort om til forskningsprosjekt

I pressemeldingen fra 2018 skrev Aston Martin at de første kundene ville få sine elbiler i fjerde kvartal 2019. Nå hevder Autocar at de har en kilde nær Aston Marin som sier at Rapide E er gjort om til et forskningsprosjekt internt, og at de ikke har noen intensjon om å produsere bilen til kunder.

Autocars kilde sier angivelig ikke noe om hvor mange som bestilte elbilen.

Bilprodusenten har ikke selv offentlig bekreftet at Rapide E ikke vil produseres.

Først vist i 2015

Bilen ble først vist som en konseptmodell i 2015. Spesifikasjonsmessig var ikke Rapide E spesielt imponerende selv da Aston kunngjorde at de hadde til hensikt å sette den i produksjon, og det kan hende at det har medvirket til at de har droppet planene om å produsere den, dersom dette faktisk er riktig.

Aston Martin har for øvrig varslet et «svært skuffende» årsresultat for 2019. De har ikke presentert noen andre elbiler, og lanserte i 2019 SUV-en DBX, som de håper skal puste nytt økonomisk liv i den tradisjonsrike bilprodusenten.

Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.
Les også

Volvo har allerede klart utslippskrav

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.