Aurora Spirit

Aurora Spirit: Klarer utslippsmålene lenge før 2050

Bøyelasteren Aurora Spirit kommer rett fra verftet i Sør-Korea og settes i drift i Nordsjøen for Equinor. Da har den allerede 47 prosent lavere utslipp enn om skipet skulle vært bygget som et ordinært dieseldrevet fartøy.

LNG-tanker og oppsamlingstank for VOC på dekk. Wärtsilä i Asker har sammen med partnere og Teekay Offshore utviklet system for å blande VOC som gass inn i drivstoffet til Wärtsiläs DF-motorer.
LNG-tanker og oppsamlingstank for VOC på dekk. Wärtsilä i Asker har sammen med partnere og Teekay Offshore utviklet system for å blande VOC som gass inn i drivstoffet til Wärtsiläs DF-motorer. (Foto: Teeakay Offshore/Altera)

Bøyelasteren Aurora Spirit kommer rett fra verftet i Sør-Korea og settes i drift i Nordsjøen for Equinor. Da har den allerede 47 prosent lavere utslipp enn om skipet skulle vært bygget som et ordinært dieseldrevet fartøy.

FNs sjøfartsorganisasjon IMO har som mål at skipsfarten skal ha minst 50 prosent lavere utslipp i 2050 sammenlignet med 2008. Innen 2030 er målet 40 prosent lavere utslipp fra shipping enn i 2008.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå