ASFALT

Asfaltbudsjettene ned 25 prosent: – Dette kan bli et knallhardt år for asfaltbransjen

Nå håper asfaltbransjen at Stortinget kommer med tiltakspakker, slik at de offentlige byggherrene kan øke asfaltbudsjettene.

Arne Aakre er fagsjef for vei og samferdsel i EBA.
Arne Aakre er fagsjef for vei og samferdsel i EBA. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. apr. 2020 - 09:33

– Med en nedgang i asfaltbudsjettene på 25 prosent i forhold til fjoråret, kan dette bli et hardt år for asfaltentreprenørene.

Det sier fagansvarlig for vei og samferdsel i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, Arne Aakre til Veier24.

2019 ble et rekordår for omsetning av asfalt i Norge, men nå tyder mye på at det dette året kan bli en kraftig nedtur for bransjen. 

Regionreformen har gjort at fylkene får ut asfaltoppdrag som ligger 20-30 prosent lavere enn det som ble brukt på fylkesveiene i fjor. Statens vegvesen har fått redusert sine budsjetter til reasfaltering av riksveinettet med 200 millioner kroner. Samtidig vil volumet av nyanlegg som skal asfalteres bli kraftig redusert i år.

– Av et totalbudsjett på 1,1 milliarder kroner koster det oss i år 15 millioner kroner ekstra å få lagt asfalt med de beste miljøpremissene, sa drifts- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo i Vegvesenet.
Les også

Klimakrav: Kostet 15 mill. ekstra å legge asfalt: – Det lever vi godt med

Påvirker politikerne

Aakre forteller at entreprenørforeningen nå jobber intenst mot partigruppene på Stortinget, i håp om at det skal komme midler særlig til fylkeskommunene og kommunene. Det vil i sin tur bety mer asfalt på det norske veinettet.

– Det må en milliard ekstra til for at det skal monne. Fylkene og kommunene har foreløpig ikke fått en eneste krone av midlene som er bevilget for å kompensere for konsekvensene av korona-epedemien, og de trenger sårt penger til å sette inn i blant annet veivedlikeholdet, mener Arne Aakre.

Sikkerhetssjef i Cisco Norge, Leif Sundsbø sier gapet mellom selvtillit og faktisk beredskap understreker behovet for en mer strategisk tilnærming til cybersikkerhet.
Les også

Slår alarm om europeiske bedrifter: Utsatte og ute av stand til å forsvare seg

Nå får man mer asfalt for pengene

Han mener dessuten at dette er en gunstig tid å øke asfaltbudsjettene, siden kostnaden for asfalt nå er lavere enn på lenge. Etter årsskiftet har de internasjonale prisene på bitumen gått ned mellom 30 og 40 prosent, og dette har her hjemme resultert i lavere priser på asfalt.

– Det betyr at man nå får mer asfalt for pengene, noe som jo vil være positivt for offentlige budsjetter, sier Aakre.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.