RIKSVEI 4

Anlegg Øst skal bygge ny riksvei 4 fra Sandvoll til Amundrud

Statens vegvesen har gitt jobben med å bygge ny riksvei 4 fra Sandvoll til Amundrud i Gran kommune til Anlegg Øst.

– Det blir byggestart nå i november, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen.
– Det blir byggestart nå i november, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
20. okt. 2021 - 14:50

Sju entreprenører meldte interesse for å bli prekvalifisert til å bygge den 3,8 kilometer strekningen da jobben ble kunngjort i mars.

I mai gikk Vegvesenet videre med Anlegg Øst, Peab Aanlegg og AF Gruppen.

Til slutt var entreprenørselskapet fra Lillehammer hakket bedre enn Peab med en konkurransesum på snaut 115 millioner kroner, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Sjefen for Finnmark landforsvar mener det er på tide å revurdere de norske, selvpålagte militære restriksjonene i Finnmark. Bildet er fra Cold Response-øvelsen i Kautokeino tidligere i år
Les også

Forsvarstopp vil øve nærmere Russland

Gode løsninger

– Selv om dette er en enhetspriskontrakt hvor vi har prosjektert løsningene kom alle tre med forbedringer på gjennomføring. Det gjelder særlig trafikkavvikling og fremdrift. Noen har også skåret bedre på organisering. Dette har medført at det var veldig tett spesielt på de to laveste, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, i meldingen.

Staben til Johansen har vært i leverandørmøter i juni og forhandlinger med entreprenørene i september. Det endelige tilbudet ble levert 4. oktober.

– Nå skal vi skrive kontrakt med Anlegg Øst 1. november med samhandling samme uke og oppstart av arbeidene uken etter det, sier prosjektlederen.

Bildet viser JEEP II-reaktoren på Kjeller. Forskningsreaktoren var i drift fra 1965 til 2019. Fra driften av de fire reaktorene på Kjeller og i Halden sitter man igjen med drøyt 17 tonn høyradioaktivt avfall.
Les også

Radioaktivt avfall: Anlegg flere tiår unna – ber Kjeller ta imot mer

Tryggere og raskere

Det er en av Norges smaleste trefeltsveier som nå skal få en oppgradering. Veien skal utvides slik at det plass til tre felter og midtrekkverk. Arbeidet starter sju år etter at veien fra Amundrud i retning Lygna ble åpnet med tre og fire felt i 2014. To år etter åpnet motorveien med fire felt mellom Jaren og grensa mellom Gran og Lunner. Ny vei skal etter planen være ferdig i juli 2023.

– Det er uheldig med store sprang i standarden på veinettet. Den nye veien fra Sandvoll til Amundrud vil sammen med motorveien Gran-Roa gjøre riksvei 4 både tryggere og raskere, sier Johansen.

Den siste kontrakten på riksvei 4 forbi Lygna skal etter planen lyses ut rundt påsketider 2022. Den fem kilometer lange strekningen skal breddes ut til 8,5 meter med bredt midtfelt, og nytt toplanskryss ved Lygna.

Målet er at arbeidet med de tre delstrekningene skal være ferdige før jul i 2023.

Rangert liste konkurransesum

 

Rangering

Leverandør

Korrigert tilbudssum K1

Fratrekk merverdi K2 + K3

Konkurransesum

1

Anlegg Øst Entreprenør

142.474.304

27.500.000

114.974.304

2

Peab Anlegg

144.769.319

28.500.000

116.269.319

3

AF Gruppen Norge

159.872.174

26.500.000

133.372.174

K2: Organisering og nøkkelpersonell

K3: Gjennomføring av oppdraget, herunder fremdriftsplanlegging, ivaretagelse av HMS, YM og klima

Menigheten vil neppe legge merke til at Frogner kirke er blitt et kraftverk som produserer sin egen strøm.
Les også

Taket er dekket av «usynlige» solceller

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.