Airbus A320 rakk så vidt å fly med sharklets før 2011 var over. (Bilde: Airbus)

Airbus jakter folk

Airbus ansatte 4 500 nye i 2011 og trenger minst 4 000 nye i år.

Det kom fram på EADS' årlige pressekonferanse i formiddag, som i år ble holdt på Airbus-leveringssenteret i Hamburg.

Hyrer inn 9 000 totalt

Morselskapet EADS rekrutterte 5 000 nye i fjor, hvorav altså de fleste gikk til Airbus.

EADS fortsetter i samme takt i år.

– I tillegg vil jeg anslå at vi trenger 4 000 midlertidige, slik at vi kommer til å hyre inn 9 000 nye i Europa dette året for å dekke veksten, sa EADS-sjef Louis Gallois på konferansen.

Les også: Norsk teknologi omfavnes av Airbus

EADS-sjef Louis Gallois

Gallois fortalte at EADS økte omsetningen i 2011 i forhold til 2010 (45,8 mrd. euro), som i hovedsak tilskrives et rekordår for Airbus.

Men konsernet nyter også godt av at det sivile helikoptermarkedet er i vekst, fortalte Gallois og trakk fram flere milepæler for Eurocopter det siste året. Blant annet lanseringen av programmene X3 og X4, der det første er en helikopterhybrid som har klart en toppfart på 232 knop og det andre er Dolphin-erstatteren som skal være på plass mot slutten av dette tiåret.

Cassidian har levert Eurofighter nummer 300 og venter nå på utfallet av den indiske kampflykonkurransen, ifølge EADS-sjefen.

Les også: Verdens raskest selgende fly

Eurocopter X3-demonstrator PECCHI.Anthony

Reduserte forsvarsbudsjetter

– EADS er en pengemaskin og i årene som kommer skal lønnsomheten økes. Selvsagt ser ikke alt lyst ut, sa Gallois.

Han pekte på to faktorer knyttet til den globale økonomiske situasjonen som bekymrer ham:

– Reduserte forsvarsbudsjetter og at finansmarkedene handler raskere enn myndighetene.

Les også: 7 000 er tallet for Airbus og Boeing

Rekordår

Airbus-sjef Tom Enders var selvsagt i storslag da han presenterte rekordåret for flyprodusenten.

– Vi har gjort det ganske bra. På tross av mye uro rundt om i verden, for eksempel i Nord-Afrika og Midtøsten, eurokrise, høy oljepris og Fukushima-katastrofen som rammet våre underleverandører.

Airbus bokførte 1 608 nye bestillinger i 2011, 1 419 netto etter at kanselleringer er trukket fra. Selskapet har for eksempel ikke bokført American Airlines-bestillingene ettersom de er i såkalte chapter 11-forhandlinger.

Totalt har Airbus en ordreportefølje som teller hele 4 437 fly til en listepris på 588 milliarder dollar tilsvarende 7–8 års produksjon.

Av 2011-bestillingene er hele 1 226 A320 Neo.

Les også: Boeing lager ny 737

Airbus-sjef Tom Enders

A350-problemer

Det Enders og resten av Airbus ikke kan si seg fornøyd med når de kikker tilbake på fjoråret, er at de tapte den amerikanske tankflykontrakten til Boeing, at A350 XWB-programmet er blitt utsatt og at A400M har blitt forsinket på grunn av motorproblemer.

– Men vi lykkes likevel godt med A330 MRTT, slik at amerikanerne kommer til å møte mange slike blant venner og allierte i årene som kommer.

– Når det gjelder A350 har vi støtt på store problemer. Vi lærte av A380-programmet at vi risikerer krise dersom vi skynder oss inn til sluttmonteringslinja med et umodent fly. Tidsplanen nå er første ferdigstilte fly i mars med første flyging i midten av året. Dessuten skal A350-1000 forbedres med 750 km større rekkevidde, 4,5 tonn mer maksimal avgangsvekt og mer skyvekraft fra motorene. Dette gjør flyet enda mer attraktivt for langdistansemarkedet, sa Enders.

Les også: Nå flyr den største RR-motoren

A330 med sharklets

Airbus leverte 534 fly i 2011 og anslår at de vil sette ny rekord i 2012 med 570 leveranser innen årets slutt.

– Vi har kommet oss på 60 prosents markedsandel mye takket være at våre konkurrenter i Seattle ikke kom seg i gang med sin remotoriserte 737. Imidlertid vil jeg ikke blir overrasket om vi havner under 50 prosent markedsandel igjen, sa operativ sjef John Leahy i Airbus.

Men han er komfortabel med konkurransesituasjonen sa han og la til:

– 320 Neo er et sterkere produkt enn 737 Max. A380 er et mye sterkere produkt enn B747-8. Boeing 777 er et godt fly vi ennå ikke klarer å konkurrere med. Men A350 kommer til å ta det igjen. I mellomtida vil A330 fortsette å konkurrere med B787 og vil kunne øke maksimal avgangsvekt fra 238 til 240 tonn og vi vurderer også sharklets (oppoverbøyde vingetupper, winglets) på den, fortalte han.

Les også:

Airbus-ingeniørenes drømmefly

Nordmann forbedrer A380

Kompositt-konkurrentene