Motor

Nordmann forbedrer A380

IKKE ET AKROFLY: I august tok Nils Harald Hansen en ny NM-tittel i akrobatflyging. Men i A380-testflyet befinner ingeniøren seg vanligvis lengre bak i kabinen eller på bakken.
IKKE ET AKROFLY: I august tok Nils Harald Hansen en ny NM-tittel i akrobatflyging. Men i A380-testflyet befinner ingeniøren seg vanligvis lengre bak i kabinen eller på bakken. Bilde: Per Erlien Dalløkken
Per Erlien DalløkkenPer Erlien Dalløkken– Journalist
13. des. 2010 - 10:30

TOULOUSE: Hansen er én av to norske ingeniører som jobber hos Airbus i Toulouse. Her jobber han med kvalitetssikring på A380-programmet.

– Kort fortalt handler det om å luke bort de siste barnesykdommene på flyet, sier Hansen.

Les også: Plastfly skal gi luftherredømme

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

Akrobatflyger

Alle små justeringer på flyene skal først gjennom rigid testing. Det betyr stadige turer med den første superjumboen som er bygget, altså MSN-001 (Manufactured Serial Number).

– Den er i lufta stort sett hver dag, forteller Hansen og gir Teknisk Ukeblad en omvisning i det som minner om et gedigent flygende laboratorium.

Hansen utdannet seg til sivilingeniør ved elektronikkstudiet ved NTNU da han i 1989 fikk tilbud om et masterstudie i avionikk på utveksling i Toulouse. Siden har han vært i Frankrike. Fra 1990 til 2005 jobbet han i DNV og var deres leder i SOHO-prosjektet – romfartøyet som ble skutt opp i 1995 for å studere sola og som fortsatt er operativt på det første Lagrange-punktet (L1).

Hansen gikk over til Airbus like før A380s jomfrutur 27. april 2005. Selv flyr han ikke store passasjerfly. Derimot er han flerdobbelt norgesmester i akrobatflyging.

20 superjumboer i år

Det vil rulle ut 20 A380 fra sluttmonteringen i Toulouse i år. Fortsatt er det et stykke til makskapasiteten som er fire fly i måneden, altså 48 i året.

I 2000 sa morselskapet EADS at de måtte produsere 250 eksemplarer A380 for å gå i null. Kommunikasjonssjef Rainer Ohler nekter i dag å oppgi de ferskeste break-even-beregningene, men innrømmer at antallet er langt høyere nå med to års forsinkelse og større investeringer enn opprinnelig planlagt.

– A380 har lenge vært en byrde for oss, men det er en real pengemaskin for operatørene, påpeker han.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.