INDUSTRI

Airbus dropper litium

A350 skal fly med nikkel-kadmiumbatterier.

A350-900 XWB MSN-001 på sin første luftetur på egne hjul - vei fra Stasjon 40 til Stasjon 30 på sluttmonteringsfabrikken (FAL) i Blagnac utenfor Toulouse i starten av desember i fjor.
A350-900 XWB MSN-001 på sin første luftetur på egne hjul - vei fra Stasjon 40 til Stasjon 30 på sluttmonteringsfabrikken (FAL) i Blagnac utenfor Toulouse i starten av desember i fjor. Bilde: Airbus
15. feb. 2013 - 10:55

Airbus har bestemt seg for å droppe litiumionebatterier i det kommende bredbuksflyet A350 XWB.

Frykter forsinkelser

Den europeiske flyprodusenten har denne uka informert A350-kundene om at avgjørelsen er tatt for å sikre at timeplanen for levering holdes, melder blant andre Flight Global og Aviation Week.

Denne beslutningen kommer selvsagt i kjølvannet av problemene Boeing fortsatt står midt oppe i med sin B787 Dreamliner.

Airbus understreker at litiumionebatteriteknologien som sådan ikke bekymrer dem. Det handler mer om risikoen for at nye sertifiseringskrav ville kunne forsinke A350-programmet ytterligere.

Les også: Her er Dreamliner-problemet

Nikkel-kadmium

Første fly som skal testes i lufta senere i år, MSN-001, vil imidlertid benytte litiumionebatterier. Men senere produksjonsfly vil bli sertifisert med nikkel-kadmiumbatterier som fra før er velbrukt i luftfarten.

Det skal fortsatt være Saft som produserer batteriene, men disse blir trolig en versjon av dem som allerede er i bruk i A380.

Ifølge Aviation Week har Airbus også vraket planene om å innstallere litiumionebatterier i den kommende remotoriserte A320-serien, Neo.

Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Her triller A350 ut av hangaren

Har funnet feil på Dreamliner-fly

Norwegians første Dreamliner trolig forsinket  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.