DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Agder satser på mange små driftskontrakter i Sirdal

16 kontrakter er lyst ut, og det kommer en til.

Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020
Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020 Illustrasjonsfoto: Bjørn Lund
13. jan. 2021 - 08:59

– Vi akter å prøve ut en byggherrestyrt modell med driftskontraktene i Sirdal, forteller prosjektkoordinator Brede Høygilt i Agder fylkeskommune.

Nysatsingen grunner seg i regionplanen for Agder fylkeskommune, som blant annet har som mål å ta hele fylket i bruk, og derfor bruke flere små og lokale entreprenører.

E6 Nordkjosbotn-Hatteng er en strekning på totalt 23 kilometer.
Les også

NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms

Mer igjen for pengene

– Prisutvikling har vært svært høy de siste årene, spesielt for vinterdrift. Vi tror at hvis vi tar risikoen og styrer kontraktene selv, så får vi mer igjen for pengene, sier Høygilt til Veier24.

Brede Høygilt i Agder fylkeskommune. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Brede Høygilt i Agder fylkeskommune. Foto:  Agder fylkeskommune

– Et spennende prosjekt for oss. Det vil kreve mer av oss som organisasjon, siden det innebærer en helt annen deltagelse. Men de som jobber hos oss ser lyst på det, sier han.

– I Sirdal er det et stort sett lavtrafikkert veinett, ÅDT er på rundt 2000 på det meste, og veien skal være enkle å drifte og vedlikeholde. Vi har samarbeidet med Lastebileierforbundet og MEF, og de er svært positive til løsningen, sier han.

Opplegget blir mer eller mindre som det er i Setesdalen. Byggherren bestiller alt arbeid, og er den som kaller ut og kaller inn operatørene, og som følger dem opp.

–  Vi tar mye av den risikoen som en stor entreprenør ellers har i de store kontraktene. De små, lokale entreprenørene stiller med maskin og utstyr og er tilgjengelige, sier Høygilt.

Snart er asfalteringssesongen i gang igjen. I flere pilotkontrakter stilles det minstekrav til asfaltens levetid.
Les også

For 1,1 milliarder kroner får Vegvesenet 560.000 tonn asfalt – se hvor den havner

Inntil åtte års varighet

Kontraktene er lagt opp med fem års varighet, pluss to års gjensidig opsjon og enda et år med ensidig opsjon.

Det er snakk om totalt 16 kontrakter, og i tillegg kommer det en kontrakt for å holde strømasser med lager og opplastingsmaskin på fire lokasjoner. Etter hvert kommer også en asfaltkontrakt og en kontrakt for fjellrensk og tunnelvask. 

Karet viser veistrekningene i kontraktsområdet. <i>Illustrasjon:  Agder fylkeskommune</i>
Karet viser veistrekningene i kontraktsområdet. Illustrasjon:  Agder fylkeskommune

Av de 16 driftskontraktene er det en hovedkontrakt for mannskap og maskiner, samt en kontrakt for å holde hjullastere og veihøvel, samt drive renhold, kantslått, vinterfresing og brøytestikk.

Resten er 14 roder som er rene vinterkontrakter. De har forholdsvis korte strekninger å brøyte. Totalt er det snakk om rundt 300 kilometer fylkesvei samt 6,5 kilometer gang- og sykkelvei. Fylkesveiene 42 og 45 er de største ferdselsårene i området.

Geografisk omfatter kontraktene den Vegvesen-kontrakten som Risa har hånd om fram til sommeren.

– En forutsetning for å gjennomføre opplegget er at vi får inn tilbud på samtlige kontrakter, sier Høygilt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Og maskinkravene til lastebiler og traktorer er minimum Euro 6 eller Steg IV. 

Tilbudsfrist for nesten hele hurven av kontrakter er 19. januar.

Mona Fagerås, SVs medlem i Stortingets transportkomité, er klar på at prosjektet Arna-Stanghelle er høyt prioritert fra deres side.
Les også

Holder fast ved prosjektet: – Kostnadsøkningen er ingen overraskelse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.