Også ledelsen i Rambøll ble med på November. Fra venstre arealplanlegger Jørgen Biørn, kommunikasjonssjef Nina Kristin Amdahl og administrerende direktør Ole-Petter Thunes. (Bilde: Rambøll)
Paul Andreas Aakerøy vant kåringen Årets Rambøllbart. Ansatte i selskapet kunne stemme på sin favoritt bart. (Bilde: Rambøll)
Slik så Oslo-laget i Rambøll dagen 1 november da kampanjen ble satt i gang. (Bilde: Rambøll)
Slik ble det til slutt - Oslo-laget i Rambøll på de siste dagene av konkurransen. (Bilde: Rambøll)
Jarle Stokland, webredaktør i Rambøll, stiller med en av de 120 bartene i konkurransen. (Bilde: Rambøll)
Laget GE MO&Tash fra selskapet GE Oil&Gas har hittil samlet inn 120.867 kroner og ligger på førsteplass på topplisten for Norge. (Bilde: GE)

MOVEMBER

Å gro bart er blitt den nye Birken

Teknologiselskaper bidrar tungt til Movember-kampanjen.

Movember

  • Movember utfordrer menn til å la barten vokse i 30 dager i november for på den måten å endre utseendet sitt og gi menns helse et nytt ansikt.
  • Deltagere kan registrere sin profil på nettstedet Movember.com og bli med i Mo Broer fellesskapet.
  • Mennene tar i bruk ansiktet sitt, og omtrent som ved et gateløp eller en turmarsj til inntekt for et veldedig formål ber de slekt og venner om å støtte prosjektet.
  • Også kvinner kan delta, og blir da kalt Mo Sistas. De trenger ikke gro bart.

Menns helse

  • Movember støtter programmer for menns helse som bekjemper prostata- og testikkelkreft samt psykiske helseutfordringer.
  •  Disse programmene i regi av Movember-stiftelsen fokuserer på bevissthet og kunnskap, å leve med kreft og tiden etterpå, å holde seg i psykisk balanse, å leve med psykiske lidelser og tiden etterpå – samt å oppfylle vår visjon om å ha varig innvirkning på bevisstheten rundt menns helse.
  • Prostatakreft er den desidert største kreftformen i Norge med nesten 5000 nye tilfeller i året.

Startet i 2003

  • Bevegelsen startet i Melbourne Australia i 2003 og har vokst seg til en global bevegelse som inspirer 3 millioner deltagere i 21 land til å delta.
  • I 2012 sluttet 1,1 millioner deltagere seg til bevegelsen, og samlet inn 839 millioner kroner.
     
  • I 2011 hadde Movember Norge 3700 registrerte samlet inn 1,5 millioner kroner. I 2012 registrerte ca 17000 nordmenn seg. I skrivende stund har mer enn 21.000 nordmenn registrert seg på Movember.com.
  • Movembers fokus på kostnadsreduksjoner og stordriftsfordeler har ført til at administrasjonskostnadene bare utgjør 11 prosent av det innsamlede beløpet.

Oppgaven er enkel:

Du gror bart hele november. Du lager en profil for barten din på movember.com og får alle du kjenner til å stemme og donere penger til barten din.

Pengene går til forskning om menns helse - som prostata- og testikkelkreft, samt psykisk helse.

Movember

Konkurranseinstinkt og samfunnsansvar har fått over 20.000 menn til å gro bart i hele november, som en del av kampanjen Movember.

Hittil har norske deltagere og deres barter samlet inn cirka fire millioner kroner.

Internasjonalt ble det i 2012 samlet inn over 839 millioner kroner. I år ventes en enda større sum.

Les også: Fem tips til deg som vil bli sjef

Bart + penger + teknologer

Teknologer er viktige bidragsytere.

Både på internasjonale og norske topplister er det teknologiselskaper som har skapt mest engasjement og samlet inn mest penger.

– Vi har ikke statistikk på hvilke yrkesgrupper som er mest aktive, men i Norge er det spesielt ingeniør- og IT-bransjen som utmerker seg, sier kampanjelederen for Movember, Fredrik Bjørlo.

Bartene har ikke bare bidratt til økt samfunnsansvar, men også til et godt arbeidsmiljø på jobben.

– Det er veldig gøy å se at Movember trigger konkurranseinstinktet til menn, både når det gjelder hvem som klarer å samle inn mest penger og hvem som gror den beste barten. I mange virksomheter har Movember blitt et viktigere internkulturtiltak enn strategisamlingene, fredagspilsen og kaffeautomaten, sier Bjørlo.

Les også: Dette er de beste teknologiselskapene å jobbe i

Kårer årets Rambøll-bart

Webredaktør i Rambøll, Jarle Stokland, er en av de 120 ansatte som deltar i Movember. Hele selskapet har til sammen syv forskjellige bartelag spredd over hele landet.

– Vi konkurrerer både internt og eksternt om hvem som klarer å samle inn mest penger, og hvem som har den beste barten. I dag offentliggjør vi også hvem som har årets Rambøll-bart.

Stokland påpeker at konkurransen tas veldig seriøst.

Ingeniører er jo veldig opptatt av konkurranse, så det er veldig gøy å være med på Movember. Det snakkes mye om aksjonen her på jobben, til og med i kundemøter fungerer bart som en positiv icebreaker. Til vanlig er vi alle spredd i hver vår avdeling, men konkurransen har gjort at vi samarbeider og blir bedre kjent på tvers avdelinger.

Ifølge Stokland har storinnkjøp av løsbart gjort konkurransen mer likestilt. En del kvinner i bedriften har også laget profil på Movember og samler inn penger for lagene.

Les også: Dette er tegn på at du kan miste jobben

Initiativet kom fra en ansatt

Stokland sier at initiativet til å bli med kom ifjor fra Joachim Viktil, en av de ansatte ved Oslo-kontoret. De ansattes engasjement rundt Movember har ført til at også ledelsen begynt å gro bart. 

Til sammen er det samlet inn 35.000 kroner, og denne summen kommer ledelsen i Rambøll til å doble.

– Vår administrerende direktør Ole-Petter Thunes er med på konkurransen gjennom laget i Bergen. De andre ledere i selskapet har også valgt å melde seg inn i sine regionslag.

Ansatte vil bli mer involvert

BI-forskeren Caroline Ditlev-Simonsen har spurt 700 ansatte i fire norske bedrifter om samfunssansvar, eller Corporate Social Responsibility.

Hun har oppdaget at ansatte føler større tilhørighet til bedriften om de føler at denne er samfunnsansvarlig og bryr seg om dem.

Ansatte ønsket også å bli mer involvert i utforming av bedriftens aktiviteter innen samfunnsansvar. Hun sier at det er relativt enkelt å involvere de ansatte, men at ledelsen kan lett overse de ansattes ønske om å bidra.

– Avgjørelser innen samfunnsansvar er ofte tatt høyt opp i bedriftshierarkiet, og ledere antar at ansatte har samme syn på hva som er riktig å gjøre på området. Det er ikke alltid tilfellet.

Hun sier at Movember et veldig godt eksempel på der ansatte tar initiativ til en god sak og greier å mobilisere kolleger. Studier viser at når ledelsen har tatt vært ansvarlig for valget av god sak å støtte, er det ofte ansatte ikke kjenner til dette i det hele tatt.

Les også: Slik gjør du deg attraktiv på LinkedIn

Skal få brystbart

Tom Huuse er leder for laget GE MO&Tash som kommer fra selskapet GE OIL&Gas. Per i dag er laget nummer en på topplisten over alle lag i Norge.

– Det er helt utrolig hvor mye samhold og positivt har vi fått ut av konkurransen. Den har ført også til mange sprøe påfunn, sier Huuse.

Et av dem er brasiliansk voksing av en av lederne i selskapet. Hver av de 12 har fått utdelt en innsamlingsbøsse som ansatte kunne legge penger i. Den lederen som får mest penger "vinner" brasiliansk voksing av hele brystkassen.

– Det eneste håret som vil være igjen skal se ut som bart, sier Huuse og legger til at han foreløpig ligger dårlig an i denne konkurransen.

Han og finansdirektør Espen Ogne har på ulike vis gjort en innsats for at motparten skal få mest mulig penger i sin krukke. Disse pengene går også videre til Movember-kampanjen.

Utenom det har de argeste brystbart-konkurrentene delt ut flyere i nabolaget og drevet aktiv pengeinnsamling blant både familie og venner. Forrige lørdag arrangerte GEs bartelag en såkalt Show Your Mo Event, et veldedighetsarrangement i sentrum av Stavanger.

Les også: Derfor må mobilene bo på hotell

Samlet inn 120.000 kroner

Laget har hittil klart å samle inn 120.867 kroner, mens laget Modell fra Dell foreløpig ligger på andreplass med 103.990 kroner i hele Norge. 

– Vi er jo et globalt selskap som jobber mye med helsesektor og forskning. Samfunnsansvar er en av de viktigste verdiene for oss. Derfor var det naturlig for oss å bli med på Movember, sier Huuse, som til daglig er regional direktør for Subsea Systems for GE Oil & Gas.

Det vil være mulig å donere penger en stund fremover, men 9. desember fryses topplistene og laget som har klart å samle inn mest penger kåres.

Det er topp 10-lagene i Norge

  1. GE Oil&Gas - 120.867 kr
  2. Dell - 103.990 kr
  3. Archer Norge - 90.435 kr
  4. Stavanger Oilers - 78.534 kr
  5. BP Norge - 71.902 kr
  6. HP Norway - 66.161
  7. Statoil ASA - 65.760 kr
  8. RWE - 64.730 kr
  9. Kongsberg Protech Systems - 63.230 kr
  10. Evry - 56.011 kr

Tallene er hentet ut fra topplistene 29. november 2013.

Les også: Dette er de 9 viktigste utbyggingene for oljebransjen