Det er lurt å legge opp en fem til ti-års plan plan hvis man ønsker å bli en leder, mener rekrutteringsekspert Leif Helge Bærheim. (Bilde: colourbox.com)

SLIK BLIR DU SJEF

Fem tips til deg som vil bli sjef

Ekspertene deler sine beste råd.

1. Gjør en så god jobb som mulig

Leif Helge Bærheim, rekrutteringsekspert og partner i Montagu Executive Search, sier at hvis du planlegger å få en lederstilling så bør du gjøre en veldig god jobb uansett hva du jobber med og i den stillingen du har nå.

– Gjennom handling viser du at er klar for og takler ansvar. Godt arbeidsinnsats der du jobber og i tidligere jobber vil gjøre at folk etter hvert vil legge merke til deg, sier Bærheim.

2. Kjenn deg selv

Bærheim jobber med rekruttering av ledere særlig innenfor olje- og gassbransjen. For å finne den rette lederen bruker han både egne nettverk, og rekrutteringsdatabaser.

– For å finne aktuelle kandidater bruker vi i stor grad vårt eget kontaktnettverk både innenfor og utenfor bransjen. Det er personer som har prestert i lederstillinger og som har kjennskap til personer med de egenskapene vi ønsker å rekruttere. Deretter tar vi kontakt med vedkommende og hører om han eller hun er interessert i å møte oss, sier Bærheim.

Han påpeker at hvis man sikter seg inn på en lederkarriere er det lurt å bli bedre kjent med seg selv og vite hva man vil.

– Det er mange som blir smigret når man får henvendelser fra hodejegere, men man bør tenke godt om før man takker ja til et intervju. Det er blant annet lurt å finne ut av hva er det man trives med og hva slags arbeidsoppgaver man synes er mest interessant å jobbe med, sier Bærheim.

Les også: Dette sjekker arbeidsgiveren før du får jobben

3. Finn ut hva slags leder du vil bli

Bærheim legger til at det ikke finnes noe i veien ved å ta selv kontakt med et rekrutteringskontor hvis man ønsker seg en annen jobb.

Et annet råd han kommer med er å bestemme seg for hva slags type leder man vil bli.

– Vil man for eksempel være en fagleder og jobbe innenfor et konkret fagområde? Eller vil man heller ha et bredt ansvar og forskjellige arbeidsoppgaver i større kontekst? Det avhenger av dine ambisjoner, derfor kan man også planlegge ut i fra 5-10 års perspektiv.

Han sier at det kan være vanskelig for den enkelte og bedriften hvis noen blir forfremmet over sitt evne- og trivselsnivå.

Les også: Dette ser ikke bra ut på CV-en

4. Se løsninger, ikke problemer

June Kristin Lima Bru har over 20 års arbeidserfaring som leder innenfor ulike bransjer. Hun er også forfatter bak den nye boken om ledelse – «Den norske ledelselsmodellen».

Lima Bru sier at utdanning er viktig hvis man ønsker å bli en leder, men man har også mulighet til å jobbe seg oppover innad sitt fagområdet eller arbeidsplassen.

– Jeg tror det er viktig at man er ydmyk, ønsker å lære mye og har en stå-på holdning hvis man vil bli en leder. Det er bra hvis man ser løsninger i stedet for problemer og jobber aktivt for å finne flere muligheter til å takle utfordringer.

Hun legger til at hvis din nærmeste leder ikke har en plan for hvordan du skal utvikle deg videre innad organisasjonen, så bør man tenke på å legge opp en slik plan selv.

Les også: 5 tips for personlighetstesten

5. Delta i et ledelsesprogram

Lima Bru anbefaler lederkandidater å delta på lederutviklingsprogrammer hvor man kan bli kjent med og utvikle seg selv.

– Et slikt program går ofte på etiske dilemmaer, beslutningsevne, konflikthåndtering, tilbakemeldinger. Vi tar opp ulike typer ledelse og arbeidskulturer.

Fem personlighetstrekk

2900 norske ledere svarte på AFFs lederundersøkelse i 2011. BI-forskerne Øyvind L. Martinsen og Lars Glasø har nylig analysert resultatene i undersøkelsen ut fra et nytt perspektiv.

De fokuserte på personlighetstrekk hos norske ledere, arbeidsmotivasjon og organisasjonsforpliktelse.

De fant ut at:

  • Kvinnelige ledere gjennomgående er noe mer utadvendte, omgjengelige, samvittighetsfulle, åpne for erfaring og følelsesmessig ustabile enn sine mannlige kolleger
  • Noe av funnene indikerer at yngre leder er mer følelsesmessig ustabile, mer utadvendte og åpne for erfaring, mens de også er mindre omgjengelige.
  • Toppledere hadde statistisk pålitelig høyere verdier på åpenhet og samvittighetsfullhet. De er noe mer orientert mot nytenkning, samtidig som de kan sette høyere standarder og kan være mer prestasjonsorienterte enn kollegaer på lavere nivåer
  • Ledere i offentlig sektor hadde høyere grad av åpenhet, omgjengelighet og samvittighet.
  • Det er også noe som tyder på at ledere med mange medarbeidere er noe mer tydelige, grundige og oppfølgende enn ledere med færre medarbeidere.

Les også:

Dette blir ingeniører spurt om på jobbintervju

Slik gjør du deg attraktiv på LinkedIn

Dette er tegn på at du kan miste jobben