2IT-prosjekt ved NTNU er blant de åtte finalistene om å bli Senter for fremragende utdanning. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

SENTER FOR FREMRAGENDE UTDANNING

8 kjemper om å bli best på utdanning

Konkurrerer om å bli Senter for fremragende utdanning.

For første gang arrangeres det en konkurranse blant utdanningsmiljøene i Norge om å få den prestisjetunge tittelen Senter for fremragende utdanning (SFU).

Av 24 søknader om å bli Senter for fremragende utdanning har bare åtte gått videre.

De åtte finalistene konkurrerer nå om å bli blant de topp tre sentrene under prestisjeordningen.

Bak konkurransen står Nokut, det nasjonale organet for kvalitet i utdanningen.

Les også:Her er teknologiledernes 12 beste karriereråd

Tre millioner i årlig støtte

– Sentrene vil få tre millioner kroner årlig i toppfinansiering til utdanningsformål. Senterstatus tildeles for fem år, med mulighet for forlengelse i fem år, ifølge retningslinjene for prosjektet.

Det blir til sammen mellom 15-30 millioner kroner i støtte.

Målet med ordningen er å stimulere universiteter og høyskoler til etablering og utvikling av fagmiljøer som tilbyr fremragende forskning. Det legges vekt på formidling av oppnådde resultater, kvalitetsheving og innovativ praksis i utdanningen.

Les også: Vil ha utviklingsfond for realfagene

Finalistene

Disse utdanningsmiljøene har gått videre i konkurransen om å få SFU-status:

  • Norges Musikkhøgskole – Centre of Excellence in Music Performance Education (CEMPE)
  • NTNU – Innovative teaching in information Technology (2IT)
  • NTNU – Transformative Learning in Architectural Education (TransARK)
  • Universitetet i Agder – Centre for Research, Innovation and Coordination of Mathematics Teaching (MatRIC)
  • Universitetet i Bergen – Centre for Excellence in Biology Education (BioCEED)
  • Universitetet i Oslo – Centre for Entrepreneurship
  • Universitetet i Oslo – Health and Social- Unlimited
  • Universitetet i Tromsø –  Centre for Inter-professional Education in Health (INTERPROF)

Vil innføre E-portofolio

Utdanningssenteret Innovative teaching in Information Technology eller 2IT er blant finalistene. Det er et samarbeid mellom NTNU og Høgskolen i Nord-Trøndelag.

Prosjektleder og professor ved NTNU, Guttorm Sindre vil blant annet jobbe med å bruke mer spill, prosjektarbeid og utvikle E-portofolio hvis de får SFU-status.

– IT-studenter gjør mange ulike prosjekter i løpet av studiet sitt. IT-bransjen er også preget av prosjektarbeid. Vi ønsker å utvikle et system for elektronisk portofolio hvor de kan legge inn alt de har fått til mens de har studert. Slik at når de møter opp på et jobbintervju har de noe mer konkret å vise til enn bare et karakterutskrift på papir, forteller Sindre.

Han håper at de får bevilgninger til det gjennom Nokut. Prosjektlederen mener tiltaket kan bidra til mer motivasjon og læring blant studentene når de vet at prosjekter de gjør kan vises fram i arbeidslivet.

Ønsker tilbakemeldinger fra alle

Sindre legger vekt på at tiltakene de ønsker å få til gjennom SFU skal gjelde også for utdanningsmiljøer utenfor NTNU og HiNT. De planlegger også å lage et verktøy for tilbakemeldinger fra studenter som kan brukes i undervisningen.

– Det er relativt enkelt å legge opp undervisningsplan i en forelesning, men når studenter jobbet året rundt med konkrete prosjekter, kan det være en utfordring å gi dem den kunnskapen de trenger. Derfor kan det være lettere å tilpasse undervisningen gjennom tilbakemeldingsverktøy, sier han.

Les også: Disse teknologene er det kjempemangel på

Rette opp kjønnsbalansen

Andre prosjektbaserte verktøy, gjerne med inspirasjon fra spillteknologi, og mer kontakt med arbeidslivet er andre mål for 2IT. I tillegg jobber de aktivt med å profilere IT til begge kjønn.

– Vår søknad er en del av en større strategisk satsing på å forsterke vår posisjon som Norges fremste utdanningsmiljø innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Vi jobber blant annet med å øke antall kvinner i IT. Vi har allerede hatt en rekke tiltak som jenteprosjektet Ada og teknologicamp for kvinner som er interessert i IKT-fag, sier dekanus Geir Øien ved Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk.

Les også: Bare åtte prosent av kvinnene i IT-bransjen jobber med utvikling

Ønsker mer matematikk

Universitetet i Agder er også med i finalen til SFU. De ønsker å opprette Centre for Research, Innovation and Coordination of Mathematics Teaching (MatRIC) hvis de får støtte fra Nokut. Det er professor Simon Goodchild og instituttleder Elna Svege som står bak søknaden.

– Senteret vi planlegger vil jobbe mot nettverksbygging mellom de som har utdannelse i matematikk og brukergrupper. I tillegg vi vil fokusere på undervisningsmetoder og matematikk i ingeniør-, økonomi-, og lærerutdanningen. Bare å komme til finalen er et uttrykk for at matematikkmiljøet vårt er blant de aller beste læringsmiljøene du kan finne i dette landet – uavhengig av fag, sier Svege ved Institutt for matematiske fag.

Avgjøres i november

Vinnere av SFU offentliggjøres i november på Nokuts jubileumskonferanse.

Det er den internasjonale ekspertkomiteen som vurderer søknadene. Med i komiteen er professor Duncan Lawson fra Newman University i Birmingham, utdannelsesdirektør Jørgen Thorslund ved University College Lillebælt, professor Trudie Roberts ved Universitetet i Leeds, professor Mats Benner ved Lunds universitet, musiker og prorektor Helena Gaunt ved Guildhall School of Music and Drama i London og student Trine Oftedal fra Norsk studentorganisasjon.

Komiteen sammen med fageksperter vil besøke utdanningsmiljøene og legge frem en anbefaling.

Les også:

Her er forskernes nye pengebinge

Nasa er interessert i dette norske forskningssenteret