Utbedringen på E6 mellom Fjerdingen og Grøndalselv innebærer en oppgradering av 12 kilometer gjennom Grong kommune til såkalt H1 standard, som blant annet betyr hastighetsgrense på 90 km/t.
Europaveien på denne strekningen preges av dårlig standard med store standardsprang, og er en ulykkesbelastet strekning. E6 fra Harran og fram til Fjerdingen ble utbedret på 90-tallet og ved Harran senest i 2014.
E6 fra Grøndalselv og fram til Flåttådal ble også utbedret på 90-tallet. Den aktuelle strekningen er dermed en dårlig veiparsell mellom to strekninger med relativt god standard.
![Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.](https://images.gfx.no/130x87/2775/2775381/76785c08-6e27-412b-b03a-4f49e65d9e93.jpg)
Disse strekningene får ny asfalt
Deles opp i to kontrakter
Arbeidet består i stor grad av masseflytting og mindre betongkonstruksjoner. Arbeidet skal utføres ved trafikkert vei nær elv.
Jobben som skal gjøres er delvis utbedring av dagens vei. Det vil si dels i dagens trase, men også i ny trase fordi det er nødvendig på grunn av krappe svinger, humper eller dumper.
Arbeidet skal deles opp i to kontrakter hvorav den første kommer som en enhetspriskontrakt med brubygging (Fjerdingelv bru) inklusive tilknytningsvei.
Den andre kontrakten blir en totalentreprise med forhandling, en kontraktsform der entreprenøren involveres i omreguleringen. Anskaffelsesformen blir prekvalifisering med konkurransepreget dialog.
Hele prosjektet har en totalkostnad på 480 millioner kroner inkl. merverdiavgift.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Betongbjelkebru med to spenn, cirka 55 m lang. Høye skjæringer inntil dagens E6. Strekningen er på cirka 900 m. Antatt byggeperiode november 2020-november 2021,
med sluttrydding våren 2022.
Entreprisekostnad er estimert til ca. kr. 30-40 mill. eks merverdiavgift.
![](https://images.gfx.no/290x/2564/2564160/Kart%2520E6.jpg)
Denne kontrakten blir en totalentreprise med forhandling. Anskaffelsesformen blir prekvalifisering med konkurransepreget dialog. Entreprenør involveres i omregulering.
Dagens regulering ligger i stor grad langs eksisterende vei. Her ligger det gevinst i å bygge i jomfruelig terreng og sanere noen flere av dagens avkjørsler.
Entreprisekostnad er anslått til cirka 250-280 millioner kroner merverdiavgift.
Vegvesenet forteller at anslått dato for utlysing av konkurransen er satt til 15. juni 2020.