Utbedringen på E6 mellom Fjerdingen og Grøndalselv innebærer en oppgradering av 12 kilometer gjennom Grong kommune til såkalt H1 standard, som blant annet betyr hastighetsgrense på 90 km/t.
Europaveien på denne strekningen preges av dårlig standard med store standardsprang, og er en ulykkesbelastet strekning. E6 fra Harran og fram til Fjerdingen ble utbedret på 90-tallet og ved Harran senest i 2014.
E6 fra Grøndalselv og fram til Flåttådal ble også utbedret på 90-tallet. Den aktuelle strekningen er dermed en dårlig veiparsell mellom to strekninger med relativt god standard.
![Illustrasjonsfoto: Her er det Espelandssvingane på E134 på Haugalandet som bygges om.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839364/Arbeidsvarsling__DSC3264_2_Foto_Bard_Asle_Nordbo.jpg)
Riksveier på Østlandet skal rustes opp for inntil 500 millioner
Deles opp i to kontrakter
Arbeidet består i stor grad av masseflytting og mindre betongkonstruksjoner. Arbeidet skal utføres ved trafikkert vei nær elv.
Jobben som skal gjøres er delvis utbedring av dagens vei. Det vil si dels i dagens trase, men også i ny trase fordi det er nødvendig på grunn av krappe svinger, humper eller dumper.
Arbeidet skal deles opp i to kontrakter hvorav den første kommer som en enhetspriskontrakt med brubygging (Fjerdingelv bru) inklusive tilknytningsvei.
Den andre kontrakten blir en totalentreprise med forhandling, en kontraktsform der entreprenøren involveres i omreguleringen. Anskaffelsesformen blir prekvalifisering med konkurransepreget dialog.
Hele prosjektet har en totalkostnad på 480 millioner kroner inkl. merverdiavgift.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
Betongbjelkebru med to spenn, cirka 55 m lang. Høye skjæringer inntil dagens E6. Strekningen er på cirka 900 m. Antatt byggeperiode november 2020-november 2021,
med sluttrydding våren 2022.
Entreprisekostnad er estimert til ca. kr. 30-40 mill. eks merverdiavgift.
![](https://images.gfx.no/290x/2564/2564160/Kart%2520E6.jpg)
Denne kontrakten blir en totalentreprise med forhandling. Anskaffelsesformen blir prekvalifisering med konkurransepreget dialog. Entreprenør involveres i omregulering.
Dagens regulering ligger i stor grad langs eksisterende vei. Her ligger det gevinst i å bygge i jomfruelig terreng og sanere noen flere av dagens avkjørsler.
Entreprisekostnad er anslått til cirka 250-280 millioner kroner merverdiavgift.
Vegvesenet forteller at anslått dato for utlysing av konkurransen er satt til 15. juni 2020.