Prosjektering

12 km av E6 gjennom Grong skal utbedres: I juni kommer det kontrakter til 300 mill

Mye skjer på E6 på nordsida av fylkesgrensa mellom Trøndelag og Nordland for tiden: Nå skal de 12 nordligste kilometrene på E6 i Trøndelag oppgraderes.

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
23. apr. 2020 - 12:21

Utbedringen på E6 mellom Fjerdingen og Grøndalselv innebærer en oppgradering av 12 kilometer gjennom Grong kommune til såkalt H1 standard, som blant annet betyr hastighetsgrense på 90 km/t.

Europaveien på denne strekningen preges av dårlig standard med store standardsprang, og er en ulykkesbelastet strekning. E6 fra Harran og fram til Fjerdingen ble utbedret på 90-tallet og ved Harran senest i 2014.

E6 fra Grøndalselv og fram til Flåttådal ble også utbedret på 90-tallet. Den aktuelle strekningen er dermed en dårlig veiparsell mellom to strekninger med relativt god standard.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil
NTEs hydrogenanlegg er klart, men hydrogenbåtene lar vente på seg.
Les også:

Hydrogenanlegg har stått uten kunde i snart ett år

Deles opp i to kontrakter

Arbeidet består i stor grad av masseflytting og mindre betongkonstruksjoner. Arbeidet skal utføres ved trafikkert vei nær elv.

Jobben som skal gjøres er delvis utbedring av dagens vei. Det vil si dels i dagens trase, men også i ny trase fordi det er nødvendig på grunn av  krappe svinger, humper eller dumper.

Arbeidet skal deles opp i to kontrakter hvorav den første kommer som en enhetspriskontrakt med brubygging (Fjerdingelv bru) inklusive tilknytningsvei.

Den andre kontrakten blir en totalentreprise med forhandling, en kontraktsform der entreprenøren involveres i omreguleringen. Anskaffelsesformen blir prekvalifisering med konkurransepreget dialog.

Hele prosjektet har en totalkostnad på 480 millioner kroner inkl. merverdiavgift.

Delkontrakt 1: E6 Grong, Fjerdingelv bru med tilknytningsveier

Betongbjelkebru med to spenn, cirka 55 m lang. Høye skjæringer inntil dagens E6. Strekningen er på cirka 900 m. Antatt byggeperiode november 2020-november 2021,
med sluttrydding våren 2022.

Entreprisekostnad er estimert til ca. kr. 30-40 mill. eks merverdiavgift.

 
 
 
 
Delkontrakt 2: E6 Fjeringen-Grøndalselv

Denne kontrakten blir en totalentreprise med forhandling. Anskaffelsesformen blir prekvalifisering med konkurransepreget dialog. Entreprenør involveres i omregulering.

Dagens regulering ligger i stor grad langs eksisterende vei. Her ligger det gevinst i å bygge i jomfruelig terreng og sanere noen flere av dagens avkjørsler.

Entreprisekostnad er anslått til cirka 250-280 millioner kroner merverdiavgift.

Vegvesenet forteller at anslått dato for utlysing av konkurransen er satt til 15. juni 2020.

Les også

 
 
 
 
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.