Det er fire konkurrenter i den norske artillerianskaffelsen: En oppgradert versjon av M109 som Norge benytter i dag (store bildet), K9 Thunder (f.v), PzH 2000 og Caesar. Foto: Forsvaret/wikimedia

NYTT ARTILLERI I FORSVARET

Vinterduell avgjør hvilket artilleri Forsvaret skal kjøpe

«Shootout» i Østerdalen.

Forsvarets artillerisystem M109G fra 1969 skal erstattes.

Etter at Archer-samarbeidet med Sverige havarerte, måtte anskaffelsesprosessen starte på nytt.

Hva slags nytt skyts som skal handles inn vil bli avgjort i løpet av 2016.

Om tre måneder møtes de fire konkurrentene til en «shootout» i Østerdalen.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, består kandidatene av:

  • K9 Thunder (Sør-Korea)
  • Caesar (Frankrike)
  • Panzerhaubitze 2000 (Tyskland)
  • M109G (Sveits)

(Flere detaljer nederst i artikkelen)

Les også: Se hærens kraftig oppgraderte panservogner

Snø og kulde

Brigader Bjarne Nermo, sjef for landkapasiteter i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), forteller at de ønsker å kjøre en vintertest av de fire prekvalifiserte leverandørene.

Selskapene stiller med skyts og nødvendig personell til testing på Rena øvingsfelt i månedsskiftet januar/februar.

– Alle de fire kandidatene er velprøvde systemer som vi i og for seg vet vil møte de grunnleggende kravene vi stiller. Men vi er interessert i innsyn i hvordan de opptrer i vinterforhold, sier Nermo.

– Alle de fire kandidatene er velprøvde systemer som vi i og for seg vet vil møte de grunnleggende kravene vi stiller. Men vi er interessert i innsyn i hvordan de opptrer i vinterforhold, sier Nermo.Brigader Bjarne Nermo sammen med Flo-sjef Petter Jansen (fra venstre), forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og Ragnar Wennevik (leder for kampvognprosjektet, med ryggen til) i forbindelse med overrekkelsen av de første CV90-panservognene i september. Foto: Eirik Helland Urke

Han forklarer at det blant annet handler om mobilitet på snø og hva slags påvirkning temperatur og snø har på utgangshastigheter og treffpunkter.

Kort og godt evnen til å operere og skyte om vinteren.

Les også: Slik blir Norges nye stridsvogner

Avgjøres til høsten

Alle tilbyderne samles til en felles gjennomgang der loddtrekning avgjør rekkefølgen de skal testes etter.

– For eksempel kan det være nyanser i været som noen mener kan påvirke testingen. Vi ønsker å gjøre dette så uhildet og rettferdig som mulig, forteller Nermo.

De er på forhånd kjent med hva som skal testes og hvilke kriterier og målepunkter Forsvaret legger til grunn, så det er ingen overraskelser.

Det er heller ikke norgesspesifikke krav som legges til grunn, men standard Nato-krav til operasjoner i arktisk klima.

I tillegg stilles det noen såkalte bør-krav der det også er mulig kandidatene vil skåre ulikt.

Alt legges sammen til en helhetlig vurdering av systemenes egnethet. Ambisjonen er å komme med en anbefalning i løpet av første halvår 2016.

Deretter ligger det an til at prosjektet, som foreløpig har en kostnadsramme på 2,1 milliarder kroner, stortingsbehandles høsten samme år.

Les også: Denne overtar etter to ikoniske militærkjøretøy

Archer

Anskaffelsesprosessen som nå pågår, kommer som følge av at regjeringen for snart to år siden ga opp det norsk-svenske artillerisamarbeidet Archer.

Arbeidet med Archer startet for 20 år siden, og ifølge et skriv fra Försvarets materiellverk (FMV) som Teknisk Ukeblad tidliigere har omtalt, var de avhengige av en partner for å komme i mål med utviklingsarbeidet.

Norge kom med i 2007 og bestilte to år etter 24 Archer til en kostnad på cirka to milliarder kroner. Sverige skal ha samme antall. Målet var innsparing på drift kombinert med større operativ effekt.

Nå er altså Sverige alene om å anskaffe Archer. FMV har nettopp tatt leveranse av det første av 24 bestilte skyts fra BAE Systems og planen er at alt skal være levert om et år fra nå.

Les også: Her er svenskenes nye super-ubåt

«Reduserte krav»

I forslaget til neste års statsbudsjett kommer det fram at det «fortsatt pågår en prosess mot leverandøren og svenske myndigheter når det gjelder avslutning av den norske delen av kontrakten».

Det er to ulike budskap som de siste ukene er blitt fremmet om Archer.

Fra BAE Systems Bofors het det under overrekkelsen i slutten september at de og FMV har oppnådd de strenge kravene som er stilt til Archer.

I det norske budsjettet sies det derimot at Sverige har reforhandlet kontrakten slik at skytsene kan leveres senere med reduserte krav.

Norge trakk seg på grunn av betydelige forsinkelser, kvalitetsavvik og tekniske utfordringer med skyts og ammunisjonshåndteringssystem.

– Forsvaret har ikke tillit til at leverandøren vil kunne greie å levere et artillerisystem i tråd med kontrakten innen den tid som er tilgjengelig, skriver Forsvarsdepartementet.

For øvrig er nevnte leverandør samme konsern som til ovasjoner har levert nye CV90-panservogner så langt innenfor både budsjett og tidsplan.

Se også: Slik er det å sitte på kanonen til Norges nye kampvogn

Hele Norden på jakt

Det er ikke bare Norge og Sverige som er i ferd med å kjøpe nye skyts. Det er artillerihandel på gang også i Finland og Danmark.

– Vi leter alltid etter internasjonale samarbeidspartnere. I hvilken grad dette åpner for et nordisk samarbeid, vet jeg ikke, men det er naturligvis noe vi ser på, bekrefter Nermo.

Danskene, som i likhet med Norge skal finne en erstatter for M109, sluttførte en anbudskonkurranse for et år siden som endte med en anbefaling om å kjøpe Atmos fra israelske Elbit Systems.

Tidligere i år ble imidlertid konkurransen nullstilt, og det kan gå mot en ny konkurranse. Leasing av artilleri er også fremmet som et alternativ av Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Les også: Slik vil siktet for en norsk stridsvogn-skytter snart se ut

Ønsker hyllevare

Nøkkelkravene til det nye norske artilleriet går på rekkevidde, ildkraft, mobilitet, beskyttelse og levetidskostnader.

Alle de fire prekvalifiserte skytsene har 155 mm-kanoner med atskillig bedre rekkevidde enn dagens M109 A3GN som kom til Norge i 1969.

Også disse har vært gjennom et par oppgraderinger, blant annet nye tårn i 1989/1990, men de skal kreve mye vedlikehold og være lite fleksible.

Noe av poenget etter at Norge trakk seg fra Archer-kontrakten, er å gå fra utviklingsprosjekt til hyllevare. Målet er å kjøpe en ferdig utviklet system med så få tilpasninger som mulig.

Forsvarets forum omtalte artillerianskaffelsen tidligere i år og reiste til Nato-øvringsfeltet Münster i Tyskland for å være med et nederlandsk kanonlag trene med sine Panzerhaubitze 2000.

Det tyske systemet har vært nær ved å bli anskaffet av Forsvaret før Archer-affæren og blir beskrevet som artilleri i øverste klasse, dog komplisert i bruk og vedlikehold.

Da Teknisk Ukeblad drøftet artilleri med representanter fra Hæren på Setermoen i forrige måned, ble K9-skytset fra Hanwha Techwin (Samsung Techwin fram til i juni) av flere uavhengige kilder trukket fram som en kandidat som hadde seilt opp til favorittsjiktet.

KANDIDATENE

Det koreanske artilleriet K9 Thunder fra Samsung.
K9 ThunderDet koreanske artilleriet K9 Thunder fra Hanwha. Wikimedia Commons

K9 Thunder

Produsent: Hanwha Techwin, Sør-Korea

Operativ siden: 1999

Vekt: 47 tonn

Lengde/høyde/bredde: 12/2,73/3,4 meter

Bemanning: 5

Hastighet: 67 kilometer i timen

Rekkevidde: 480 kilometer

Effekt/vekt: 21 hk/t

 

PzH 2000
Panzerhaubitze 2000PzH 2000 Krauss-Maffei Wegmann

Panzerhaubitze 2000

Produsent: Krauss-Maffei Wegmann (KMW), Tyskland

Utviklet siden: 1996

Vekt: 55,8 tonn

Lengde/høyde/bredde: 11,7/3,1/3,6 meter

Bemanning: 5

Hastighet: 67/45 kilometer i timen (vei/terreng)

Rekkevidde: 420 kilometer

Effekt/vekt: 17,92 hk/t

 

Øvelsesskyting med Caesar utenfor Bagram i Afghanistan.
CaesarØvelsesskyting med Caesar utenfor Bagram i Afghanistan. SGT Teddy Wade/Wikimedia Commons

Caesar

Produsent: Nexter, Frankrike

I produksjon siden: 2006

Vekt: 17,7 tonn

Lengde/høyde/bredde: 10/3,7/2,55 meter

Bemanning: 5-6

Hastighet: 100/50 kilometer i timen (vei/terreng)

Rekkevidde: 600 kilometer

Effekt/vekt: 13,6 hk

 

Norsk M109 artillerivogn i kamuflasje.
M109Norsk M109 artillerivogn i kamuflasje. Thor Håkon Bredesen / Hæren

M109

Oppgradert av: RUAG, Sveits

I produksjon siden: 1960-tallet

Vekt: 27 tonn

Lengde/høyde/bredde: 11,3/3,1/3,1 meter

Bemanning: 6

Hastighet: 60 kilometer i timen

Rekkevidde: 350 kilometer

Effekt/vekt: 16,3 hk/t