Esa-opphold: Den europeiske bæreraketten Ariane 5 står klar til oppskyting ved Esas rombase i Kourou, Fransk Guyana. Gjennom European Space Agency har flere studenter fra hele verden, også Norge, fått studieopphold i forbindelse med rakettoppskytninger. (Bilde: ESA)
Spennende: Professor Svein Sjøberg og hans forskere fant ut at elever av begge kjønn i 40 land var svært interesserte i romfartsreiser, ukjente mysterier og liv på andre planeter. (Bilde: Maria Amelie)

INTERESSE FOR REALFAG

Verdensrommet kan kurere matteangst

Glem matteberegninger og abstrakt fysikk. Verdensrommet er vinneren på klasserommet.

– Liv på andre steder enn jorda er definitivt bestselgeren hos ungdom. Både jenter og gutter er svært interesserte i det. Her ligger det et kjempepotensial for god undervisning i real- og naturfag, sier professor Svein Sjøberg ved Universitetet i Oslo.

Sjøbergs funn er resultatet av grasrotprosjektet The Relevance of Science Education, eller Rose. Sammen med Camilla Schreiner sendte de ut spørreskjemaer med spørsmål til 15-åringer i over 40 land.

Et representativt utvalg av elever på 1000 personer i hvert land rangerte sine interesser fra skala «kjempeinteressant – ingen interesse». Livet på andre planeter og undring over hva som finnes i verdensrommet vakte nysgjerrighet hos både gutter og jenter.

Vaskemidler er kjedelig

Undersøkelsen viste at det var en klar tradisjonell kjønnsfordeling når ungdom svarte på spørsmål om kjemi, atomer og molekyler, helse og menneskekropp, eksplosive stoffer.

– Jenter var mer opptatt av medisinsk forskning, kreft, spiseforstyrrelser og helse. Gutter svarte positivt på temaer som handlet om det tekniske, mekaniske, elektriske og spektakulære. Jenter var også nysgjerrige på hvorfor stjerner blinker og himmelen er blå, mens gutter kunne godt tenkt seg å lære mer om raketter, sier Sjøberg.

Derimot var ingen av gruppene særlig interessert i vaskemidler, eller berømte forskere og deres liv, som også var en del av spørsmålene.

Les også: Toppelevene får egen mattebok

Ikke nok med PISA

Sjøberg ville med Rose-undersøkelsen få mer konkret innsikt i ungdommenes interesser. De kjente skoleundersøkelsene Pisa eller Timms gir ikke nok kunnskap til å forstå 15-åringer.

– Selv om finske elever skårer veldig høyt i matteferdighetene, er de helt nederst når det gjelder interesse og glede for å lære matte. Ferdigheter er en ting, men engasjement for naturvitenskap er noe helt annet, sier Sjøberg.

Derfor brukte Sjøberg lang tid på å definere de konkrete og enkle spørsmålene som ungdom kunne svare på.

Finske forskere: – Vi er ikke gode i matte

Finske forskere:

Rommet inspirerte

Elektronikkstudenten Kim Østenfor Spildrejorde har vært interessert i verdensrommet så lenge han kan huske.

– Jeg leste mye bøker om rommet da jeg var liten. Kan hende var det nettopp livet utenfor vår planet som trigget mer interesse for real- og naturfag. Jeg begynte å forstå at det å regne matte var ikke bare tall, men så mye mer.

Han forstår godt hvorfor verdensrommet virker så interessant for 15-åringer på ungdomsskolen.

– Utforskertrangen og interessen for det ukjente livet i rommet ligger hos oss alle. Man bør bruke rommet og det uoppklarte for å vekke mer interesse for realfag.

Les også: – Næringslivet bør støtte realfag like mye som idrett

Bygget sin egen rakett

Etter deltagelse på International Space Camp i USA tok interessen for romfart virkelig av hos Kim Spildrejorde.

– Å få bygge sin egen rakett og få konkret forståelse hvor mye som skal til for å sende folk ut i rommet, samt møte med forskere fra Nasa, var veldig motiverende, sier Kim.

Det tok lang tid å forstå hvilke fag man kan studere hvis man vil jobbe videre med verdensrommet og romfart. Elektronikk og datateknologi ble til slutt studievalget.

Populært å lære

På Nasjonalt senter for romrelatert opplæring arrangeres det en rekke kurs for unge elever, men også for lærere som underviser i real- og naturfag.

– Vi får besøk av lokale ungdomsskoler, men vi reiser også rundt selv og underviser, sier Jøran Grande, studieleder på Narom.

Nylig har Narom besøkt Hundsund ungdomsskole hvor elever fikk i oppgave å bygge sin egen rakett. Raketten ble skutt 100 meter opp, og elevene fikk undervisning i hvordan en rakettmotor fungerer.

– Det er klart at slike oppgaver er veldig populære hos elever. Det er lett å engasjere dem, sier Grande.

I tillegg har Narom samarbeid med European Space Agency (Esa) om internasjonale studentprosjekter hvor studenter bygger egne satellitter og raketter.

Les også:

Slik vil Aker Solutions kapre fremtidige ingeniører

Denne appen skal lære deg matte

Trege pc-er stopper dataundervisning

Dette studiet gir ingeniørlønn etter to år