T2

Denne appen skal lære deg matte

Spillere lærer å løse matematiske likninger uten at de er klar over at de gjør det.

23. mai 2012 - 15:15
Vis mer

Etter å ha jobbet som mattelærer i flere år, og sett hvordan elevene slet med matematikk, begynte Jean Baptiste Huynh å eksperimentere med hvordan man kunne kombinere spill og matematikk for å gi elevene mestringsfølelse.

– Like morsomt som Angry Birds

Resultatet av møtet mellom mattelæreren fra Elvebakken skole i Oslo og spillutvikleren Patrick Marchal ble iOS- og Android-spillet Dragon Box, som har blitt lansert i Norge og planlegges å lanseres internasjonalt før sommeren.

– Vårt mål har vært å lage et spill som er like morsomt som Angry Birds, like fascinerende som Cut the Rope, og like avhengighetsskapende som Temple Run, men hvor de som spiller lærer å løse likninger, skriver Huynh, som også er sivilingeniør og grunnlegger av utviklerselskapet WeWantToKnow, i pressemeldingen.

Løs våre mattenøtter på tu.no/matte

200 likninger i timen

Han og Marchal har testet spillet på hundrevis av norske og franske elever mellom seks og 16 år, og påstanden er at etter en times spill skal en tolvåring kunne løse likninger som mange foreldre vil ha problemer med.

Spillet går ut på å dra, flytte og slippe fargerike kort på skjermen, og slik løse bokstavlikninger. I løpet av en time løser spillerne 200 likninger og får direkte tilbakemeldinger på resultatet.

Ufarlig matte

– Dette er matematikk presentert med andre symboler, og nivået er abstrakt. På denne måten ufarliggjør vi matematikken, sier Huynh til Teknisk Ukeblad.

Han er opptatt av at skolenorge står overfor store utfordringer, og at vi i konkurransen med utlandet må øke kompetansen til alle i Norge, ikke bare de beste.

– Målet med spillet er å styrke den indre motivasjonen. Læringsindustrien har vært preget av lite innovasjon, men vi ønsker at du skal kunne lære hva som helst når som helst – og spill er perfekt til det.

Nye verktøy

Jon Alex Strømme, dosent i naturfag didaktikk ved Program for lærerutdanning på NTNU, tror de digitale verktøyene kommer til å gjøre en større revolusjon i skolen enn det pc-en gjorde.

– Programmene er flere og billigere, de er mer tilgjengelige og gir elevene andre utfordringer med hensyn til motorikk og grensesnitt. Læring med nettbrett er intuitivt, sier Strømme.

Abelprisvinner Endre Szemerédi: – Matte skal løse virkelige problemer

– Lærerne bør gå først i 17. mai-toget

Samsung med skolebrett

– Gangetabellen er ikke matte

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.