For andre kvartal tok Hyundai avsetninger på til sammen tre milliarder kroner for å dekke tap på grunn av forsinkede prosjekter, blant annet Goliat. (Foto: Roald Ramsdal)

GOLIAT-PROSJEKTET

Tidenes verste resultater for Hyundai. Sentral årsak: Goliat

 

GOLIAT-UTBYGGINGEN

  • Goliat er det første oljefeltet som bygges ut i Barentshavet.
  • Feltet ligger om lag 85 kilometer nordvest for Hammer­fest og 50 kilometer sørøst for Snøhvitfeltet.
  • Rettighetshavere er Eni Norge (operatør) med 65 prosent og Statoil med 35 prosent.
  • Anslåtte oljereserver er 174 millioner fat.
  • Feltet bygges ut med en flytende produksjons- og lagringsen­het, såkalt FPSO. Flyteren er designet av norske­ Sevan Marine og bygges ved Hyundai-verftet i Ulsan i Sør-Korea. Flyteren kobles opp til åtte brønnrammer på havbunnen.

Verftsgiganten Hyundai i Sør-Korea får nå svi for at de priset Goliat og en rekke andre prosjekter lavt.

Selskapet har så langt i år lagt frem sine verste kvartalsresultater noen sinne. I sommer presenterte selskapet et negativt resultat på 6,6 milliarder kroner (1,1 billioner won), for andre kvartal.

– Den viktigste årsaken til tapet var forsinkelsen på Goliat FPSOen, skriver Jongseo Yang, industrianalytiker i Korea Eximbank i en epost til Teknisk Ukeblad.

De elendige resultatene kom hovedsaklig fra offshore-divisjonen til Hyundai, som holder på å gjøre ferdig flyteren til det første oljeprosjektet i Barentshavet.

Les også: Ny Goliat-kontrakt kan redde norske Aibel-jobber

«Hodepine for HHI»

Leveringen av Goliat har to ganger blitt utsatt fra Hyundai, og flyteren opptar verdifull plass i verftets tørrdokk i Ulsan. I tillegg sliter Hyundai med Gorgon-prosjektet, der de fabrikerer en rekke moduler til et LNG-anlegg i Australia.

Flere peker nå på de forsinkede prosjektene til industrigiganten. Med klar henvisning til Goliat skriver shippingmagasinet Kormag at «den sylindriske FPSOen og Gorgon har blitt en hodepine for Hyundai».

For andre kvartal tok Hyundai avsetninger på til sammen tre milliarder kroner (500 milliarder won) for å dekke tap forårsaket av forsinkede prosjekter. Ved å reforhandle kontrakter, skulle selskapet forsøke å dekke deler av dette tapet, ifølge Wall Street Journal.

Goliat-kostnader doblet

Hyundai vant Goliat-kontrakten i 2010. Estimert kontraktsverdi var den gangen cirka 6,9 milliarder kroner.

Kostnadene på prosjektet er nå nesten doblet for Hyundai, og er oppe i 13,7 milliarder kroner (2 milliarder USD), ifølge en analyse fra Korea Investment & Securites.

Huyndai har måttet ta store avsetninger på Goliat på grunn av omfattende designendringer. De har tapt 6 milliarder kroner (1 billion won) på Goliat-prosjektet, ifølge den engelskspråklige avisen Korea Joongang Daily.

Les også: To dødsfall på Goliat-prosjektet

Forverret resultat

I forrige uke gikk vondt til verre. Da la den sør-koreanske industrigiganten frem et negativt resultat på 11,4 milliarder kroner (1,9 billioner won), for tredje kvartal.

– Dette er påvirket av Goliat FPSO, Gorgon-prosjektet og mange lavt prisede skip, forklarer Yang.

Dagen etter raste kursen på selskapet med over 10 posent.

Les også: Dette er verdens største verft

Eni har betalt

I tredje kvartal ble imidlertid underskuddet for offshore-divisjonen i Hyundai redusert litt på grunn av inntekter fra endringsordrer verdt over to milliarder kroner, blant annet i Goliat og Gorgon-prosjektene, fremgår det av kvartalsresultatene.

Eni Norge vil ikke svare på hvor stor del av regningen for endringene og forsinkelsene på Goliat de har tatt.

– Når det gjelder kontaktsmessige forhold er disse underlagt taushetsplikt av blant annet konkurransemessige hensyn, skriver kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge.

I høstens statsbudsjett kom det frem at Goliat har størst overskridelser av de pågående utbyggingsprosjektene på norsk sokkel. Det nye kostnadsanslaget for hele Goliat-prosjetet er 46,7 milliarder kroner. Det er en økning på 15,4 milliarder, altså 49 prosent. Tallene omfatter hele prosjektet og ikke bare flyteren.

Les også: Norske oljeleverandører flokker til Sør-Korea

Har manglet kunnskap

Yang mener hele den koreanske verftsindustrien sliter. Årsaken er at de ikke håndterer designendringer og må betale prisen for det i form av forsinkelser og økte kostnader.

– Koreanske skipsbyggere har fokusert på komplekse offshore installasjoner, men de har ikke hatt evnen til å designe dem, bare konstruere dem, uttaler Yang til Ship&Offshore.

– Ikke overrasket

Aker Solutions tapte Goliat-kontrakten i 2010. Tilbudet fra Aker var rundt tre milliarder dyrere enn Hyundais tilbud på 6,9 milliarder kroner, selv om skroget skulle bygges ved Samsung-verftet.

Den gang uttalte konserntillitsvalgt Atle Teigland at prisforskjellen mellom tilbudet deres og tilbudet fra Hyundai var så stor at selv om de hadde jobbet gratis i Norge og tatt alt på dugnad, så hadde de ikke kunne matchet­ prisen til det koreanske verftet.

Teigland mener det var ventet at Hyundai kom til å slite med prosjektet.

– Dette er ikke overraskende, sier Teigland om utviklingen der Goliat har blitt dyrere for Hyundai.

Les også:

Nå har Statoil tatt en fjerdedel av riggene sine ut av drift

Rystad: Barents-oljen er lønnsom på 60 dollar fatet

Så mye koster Yme-skandalen hver nordmann