Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Ulsan, Sør-Korea. Goliat FPSO står i H-dokken, der det i forrige uke skjedde en dødsulykke. (Bilde: Roald Ramsdal)

GOLIAT FPSO

To dødsfall på Goliat-prosjektet

Bekreftes av Petroleumstilsynet og Eni.

Så langt i år har det vært syv dødsulykker ved Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea.

To dødsfall er knyttet til Goliat-flyteren som klargjøres ved industrigigantens offshoreverft i Ulsan. Dette bekreftes av Eni Norge og Petroleumstilsynet overfor Teknisk Ukeblad.

Industrigiganten bygger blant annet flyteren til det norske Goliat-prosjektet og skal bygge Statoils Aasta Hansteen.

Les også: Ny Goliat-pris: 46,7 milliarder

Truffet av 3,5 tonn

Den ene ulykken skal ha skjedd torsdag 23. oktober i forrige uke ved Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Ulsan, ifølge den uavhengige sør-koreanske avisen Hankyoreh.

De baserer opplysningene på Ulsan-kontoret til det sør-koreanske arbeidsdepartementet og fagforeningen Korean Metal Workers’ Union.

En mann (55) ble truffet av hengende last som løsnet fra fem meters høyde. Mannen, som var innleid arbeider, skal ha blitt livstruende skadet og døde to dager senere på sykehus. Ulykken skjedde ved H-dokken, den enorme tørrdokken der Goliat-flyteren står, ifølge avisen.

Eni bekrefter

Eni Norge bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at det har skjedd et dødsfall for kort tid siden i forbindelse med Goliat-prosjektet.

– Jeg kan bekrefte dødsfallene, men må komme tilbake til detaljer senere, sier Tom Gederø, talsmann for Eni Norge.

Les også: Ny Goliat-pris: 46,7 milliarder

Ptil bekrefter dødsfall

Petroleumstilsynet bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at de ikke kjenner dødsfallet i oktober, men at de kjenner til ett dødsfall i forbindelse med Goliat-prosjektet som skal ha skjedd tidligere enn dette.

– Vi har kjennskap til ett, men ikke til to dødsfall, sier informasjonssjef Inger Anda i Petroleumstilsynet.

– Jeg er usikker på når dødsfallet var, men det er fra en tid tilbake. Det er utvilsomt veldig trist å høre, sier hun.

Anda forklarer at Ptil ikke har noen jurisdiksjon på et verft i et annet land.

– Vår myndighet går på produktet som bygges der. Vi skal følge opp at produktet møter kravene i regelverket til den funksjonen det skal ha på norsk sokkel. Derfor er vårt fokus utelukkende på fabrikasjon, planlegging og fullføring av produktet som sådan.

Hun sier at dersom dette hadde vært på et verft i Norge, så hadde dette vært Arbeidstilsynets ansvarsområde, ikke Petroleumstilsynets.

Flere ulykker

Totalt har syv innleide arbeidere mistet livet ved seks alvorlige ulykker ved Hyundai Heavy Industry så lang i år, ifølge Hankyoreh. Industrigiganten blir nå kritisert for å gi farlige arbeidsoppgaver til innleide arbeidere.

Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med Korean Metal Workers’ Union, som er fagforeningen for underleverandører på Huyndai-verftet. Selv om de ga uttrykk for at de forsto hva saken dreide seg om, klarte ingen her å utføre et intervju på engelsk.

Teknisk Ukeblad kontaktet også Ulsan-kontoret i Sør-Koreas arbeidsdepartement, men heller ikke her snakket man godt nok engelsk til å formidle hva de tenker om situasjonen.

Les også: Mens Goliat sprekker kraftig, ble Gudrun og Ekofisk Sør billigere enn planen

– Skal vurdere arbeidsforholdene

Men en representant fra Ulsan-kontoret bekrefter at dødsulykken skjedde i forbindelse med Goliat-prosjektet, og sier følgende til Hankyoreh:

– Det aktuelle prosjektet, Goliat-prosjektet, blir gjort for første gang på verftet. Derfor skulle det vært viet ekstra oppmerksomhet til tilsyn og ledelse på bakken. Men det skjedde ikke. Så snart ulykken inntraff, beordret vi dem til å midlertidig stoppe prosjektet. Vi skal iverksette flere tiltak nå, blant annet skal vi gjøre en vurdering av arbeidsforholdene basert på resultatet av etterforskningen vår.

Teknisk Ukeblad forsøkte også å få tak i representanter fra en lokal kampanje som tar sikte på å stoppe industrielle dødsulykker i Ulsan. Her lykkes vi ikke, men generalsekretær Hyun Mi-hyang sier til Hankyoreh at verftet ikke tar sikkerhet på alvor.

– Ansatte som jobber for underleverandører fortsetter å miste livene sine fordi Hyundai setter dem til å gjøre forskjellige farlige jobber, som innendørs maling, som kan forårsake eksplosjoner, og stillasarbeid der det er fare for å falle. Til tross for dette tar ikke selskapet helt grunnleggende sikkerhetsmessige forholdsregler. Det vanlige når det gjelder skipsbygging er at kun hovedkontraktøren  kan sørge for å følge opp sikkerheten, men ikke en eneste person på Hyundai-verftet tar ansvar for den rekken av ulykker vi har hatt nå, sier han.

Les også:

Så høy oljepris må Goliat nå ha for å gå i null

Nå er gigantskipet som skal løfte Yme sjøsatt

Slik er verdens største og mest automatiserte oppjekkbare borerigg