Aibel skal gjøre siste finpuss på Goliat i Hammerfest. Her er flyteren i dokken på Hyundai-verftet i Ulsan i Sør-Korea. (Foto: Roald Ramsdal)

GOLIAT

Ny Goliat-kontrakt kan redde norske Aibel-jobber

Skal gjøre flyteren helt klar i Hammerfest.

Aibel har fått en etterlengtet kontrakt med Eni Norge på Goliat-prosjektet.

Selskapet skal forberede flyteren i Hammerfest, før den blir slepet ut på feltet i Barentshavet. I tillegg skal Aibel gjøre ulike oppkoblingsarbeider på feltet og assistere under endelig uttesting og produksjonsstart på Goliat.

Oppdraget vil i tillegg bestå av «konstruksjonsarbeid og arbeid knyttet til mekanisk ferdigstilling av Goliat», heter det i pressemeldingen fra Eni Norge.

Omfanget ikke avklart

Goliat er det første oljefeltet som er planlagt satt i produksjon i Barentshavet. Flyteren er bygget ved Hyundais offshoreverft i Sør-Korea, og for tiden pågår mekanisk ferdigstillelse og uttestingsaktiviteter på flyteren på det koreanske verftet.

Ifølge Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i Eni Norge er ikke omfanget av arbeidet Aibel skal gjøre avklart ennå.

– Det er for tidlig å si. Det gjenstår fremdeles en del uttesting i Korea. I utgangspunktet er planen at flyteren skal være ferdig fra Korea, planen er at depreservering, samt siste uttesting og oppkobling skal skje i Hammerfest, forteller Wulff til Teknisk Ukeblad.

Etter Eni Norges plan skal flyteren komme til Hammerfest i løpet av andre kvartal 2015. Kontrakten er en rammekontrakt og verdien er avhengig av hvor mye som skal gjøres.

Les også: Internrevisjon advarte mot tidspress og HMS i Goliat-byggingen. Nå har to liv gått tapt

– Passer godt

Aibel er et av selskapene som har vært rammet av kuttene til oljeselskapene. Siden mars har oljeserviceselskapet kuttet 480 ordinære stillinger i to runder.

Eni-kontrakten er derfor svært gode nyheter. I Aibel ser de for seg at et team på rundt 30 personer i Haugesund umiddelbart skal begynne å jobbe med Goliat-prosjektet.

– Tidspunktet for denne kontrakten passer veldig godt for oss, sier Bjørg Sandal, kommunikasjonsdirektør

i Aibel til Teknisk Ukeblad.

– Kontrakten kan gjøre at noen av dem som ellers ville vært uten jobb, kan bli sysselsatt gjennom denne, sier hun.

Les også:

Sverdrup: 51.000 årsverk, 1350 milliarder kroner og 516.000 fat om dagen

Så mye koster Yme-skandalen hver nordmann

Statoil: Vi har ikke tråkket på bremsen