Problemer: Tekniske problemer gjør at Statnett ikke lenger satser på automatisk flyvarsling. Illustrasjonsfoto: Henning Weyergang-Nielsen/NVE

OCAS

Statnett vraker flyvarslingssystem

OCAS

Basert på en tredimensjonal radar som måler flyene og helikopternes posisjon og hastighet og sender signaler til lysene som er påmontert kraftspennene om når de må skru seg på. Dermed slipper man kontinuerlig opplysning av luftspennene om natten.

Kan også varsle gjennom lyd på flyene og helikopternes radio.

Det finnes 39 Ocas-systemer i Norge i dag.

Kilde: Highlight Safety

ocas

Basert på en tredimensjonal radar som måler flyene og helikopternes posisjon og hastighet og sender signaler til lysene som er påmontert kraftspennene om når de må skru seg på. Dermed slipper man kontinuerlig opplysning av luftspennene om natten.

Kan også varsle gjennom lyd på flyene og helikopternes radio.

Det finnes 39 Ocas-systemer i Norge i dag.

Kilde: Highlight Safety

 

Som Teknisk Ukeblad avslørte i februar, hadde Ocas’ varslingssystem ved en rekke luftspenn hos seks ulike kraftselskaper vært ute av drift i lang tid, og selskapet slet med å skaffe reservedeler.

Statnett har åtte radarinstallasjoner fra Ocas (se faktaboks) fordelt på fem ulike anlegg.

Varslingssystemene for fire av anleggene har vært i drift, to av dem i over ett år. Nå er Statnett gått lei alle feilene.

Tirsdag gikk også Havarikommisjonen ut med en rapport som var sterkt kritisk til både Ocas og Luftfartstilsynet etter at et småfly fikk høyre vinge revet av etter å ha kollidert med en taubane. Ocas-systemet klarte ikke varsle føreren av flyet i tide.

Les mer: Slakter Ocas og Luftfartstilsynet

Går tilbake til tradisjonell merking

I et brev til Luftfartstilsynet, som Teknisk Ukeblad har sett, skriver Statnett at deres «erfaring med Ocas-systemet er dårlig», og at «denne type varsling vanskelig lar seg forene med Statnetts behov og Luftfartstilsynets forskrifter».

Derfor har selskapet endret strategi og vil nå basere sin varsling av kraftledningsspenn på «tradisjonelle merkemåter» inntil ny teknologi er tilgjengelig.

Statnetts plan var opprinnelig at alle nye ledningsanlegg med høye og lange luftspenn skulle merkes med moderne lyd- og lysvarling. Da ville de unngå kritikk mot skjemmende master i varselsfarger, oransje flymarkører (blåser) festet på linjene og kontinuerlig belysning om natten.

I noen av de nye konsesjonene er det derfor stilt krav om moderne lyd- og lysvarsling for å tilfredsstille miljøkravene som enkelte grunneiere har stilt.

Statnett planla også å skifte ut tradisjonell merking av luftspenn til lyd- og lysvarsling på anlegg som allerede var i drift.

Ocas-trøbbelet: – Dette er en alvorlig situasjon

Dispensasjon: Statnett vil søke NVE om dispensasjon slik at de kan merke nye lange og høye spenn med tradisjonelle flymarkører selv om det kreves moderne lyd- og lysvarslingssysetm i konsesjonsbetingelsene. (Illustrasjonsfoto:Henning Weyergang-Nielsen/NVE)

Søker dispensasjon

Etter at Statnett nå har gjort helomvending skal derimot alle lyd- og lysvarslingssystemer Statnett har i drift oppfattes som «fullskala testanlegg».

I tillegg til lyd- og lysvarslingsanlegg skal luftspennene derfor merkes på tradisjonelt vis.

Heldigvis for Statnett har de fleste anleggene med Ocas-anlegg også beholdt sine tidligere monterte flymarkører.

I de tilfellene der konsesjonsvilkårene for bygging av nye kraftlinjer har krav til lyd- og lysvarslingssystem, opplyser Statnett at de vil søke NVE om dispensasjon slik at de kan merke lange og høye spenn med tradisjonelle flymarkører.

Les også: Her henger 1,5 meter is rundt en tynn kraftledning

Hard kritikk

Statnett er ikke fornøyd med servicen fra Higlight Safety, som har tatt over ansvaret for Ocas-systemet. De klager over at de ikke klarer å skaffe reservedeler og at de har begrenset erfaring med produktet.

«Leverandøren er i dag avhengig av partnere og underleverandører for å kunne utføre vedlikehold og beredskap på installasjonene», heter det i brevet til Luftfartstilsynet.

Statnett liker heller ikke at radiofrekvensene som Ocas inntil i dag har benyttet tilhører Forsvaret og drives i avtale med dem.

Til slutt i brevet kommer Statnett med en knusende dom:

«Kostnadene for lyd- og lysvarsling er langt høyere enn konvensjonell flyvarsling uten at vi oppfatter at produktet gir økt sikkerhet»

Les også: Mistet propellen i lufta

Forsinket

Highlight Safety lovet opprinnelig at de skulle rette opp alle feilene ved Statnetts anlegg innen 26. april. Det har de ikke klart.

Statnett er nå inne i en prosess med Norges vassdrags- og energidirektorat og Luftfartstilsynet for å finne ut akkurat hvilke tiltak som må iverksettes. Statnett har derfor ennå ikke oversikt over hvor mye Ocas-problemene vil koste dem.

Selskapet nekter dessuten å oppgi hvor mye penger de har brukt på Ocas-systemet, som de nå altså ikke lenger ønsker å satse på.

– Vi kan ikke oppgi verdien på avtalen mellom Statnett og Ocas siden denne er underlagt lovbestemt taushetsplikt av hensyn til Ocas (nå Highlight Safety), sier kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson i Statnett.

Hun svarer slik på om selskapet vil saksøke Highlight Safety:

– Statnetts førsteprioritet i denne saken er å sørge for at alle lufthindre er forsvarlig merket. Hva som skjer videre i denne saken er noe vi vil ta opp med Ocas.

Les også: Brøyting kunne hindret dødsulykke

Jobber med løsning

Styreleder Eskill J. Ahlgren i Highlight Safety kan ikke si nøyaktig hvor langt tid det vil ta å utbedre feilene, men at det er snakk om uker og ikke måneder.

– Vi har allerede gjort utbedringer på en del anlegg. Jeg har nå bedt om status fra våre underleverandører på når alt vil være utbedret, og vil komme med en oppdatert tidsplan, sier Ahlgren til Teknisk Ukeblad.

Han forklarer problemene med at de har mistet leverandøren sin og at de jobber med å finne en ny løsning for driften på plass.

– Vi vil ikke drifte dette videre hvis vi ikke finner en tilfredsstillende løsning, det er det som er viktig for oss nå, sier Ahlgren.

Han vil ikke gå inn på hva feilene består i.

– Når det gjelder operasjonelle, tekniske detaljer, så har jeg ikke mulighet til å diskutere det med media. Vi har en lisensavtale med strenge krav til konfidensialitet knyttet til produktet, sier Ahlgren.

Les også: SAS-pilot slakter Gardermoen