I ustand: Seks kraftnettselskaper fikk nylig advarsel fra Luftfartstilsynet om at de må sette i verk tiltak for å få flyvarslingssystemene sine til å virke igjen.

FLYVARSLINGSSYSTEMET OCAS

– Dette er en alvorlig situasjon

BKK og Statnett er ikke fornøyde med at flyvarslingssystemet Ocas er ute av drift på en rekke linjer.

OCAS

  • Basert på en tredimensjonal radar som måler flyene og helikopternes posisjon og hastighet og sender signaler til lysene som er påmontert kraftspennene om når de må skru seg på. Dermed slipper man kontinuerlig opplysning av luftspennene om natten.
  • Kan også varsle gjennom lyd på flyene og helikopternes radio.
  • Det finnes 39 Ocas-systemer i Norge i dag.

Kilde: Highlight Safety

Som Teknisk Ukeblad avslørte i forrige uke, har Ocas’ system for merking av fjordspenn stått ute av drift flere måneder en rekke steder i Norge fordi leverandøren Highlight Safety har manglet deler.

Det har økt risikoen for at fly og helikoptre kolliderer med fjordspenn.

For BKK er det hele 11 fjordspenn hvor Ocas-merkingen ikke virker. Et av disse har eksisterende tradisjonell merking, mens ett anlegg er midlertidig ute av drift på grunn av annet arbeid, opplyser kommunikasjonsrådgiver Anne Mette Tuvin.

– Vi synes selvsagt at dette er en alvorlig situasjon, og vi er opptatt av å etablere en bedre kontroll med merkingen på egne luftspenn, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Tar tid

– Er det aktuelt å merke luftspennene med markører og spennbukkene med farge, som et strakstiltak?

– Vi vil sørge for at våre anlegg blir reparert så snart som mulig, og den raskeste måten å gjøre det på er å reetablere funksjonen ved Ocas-merkingen. Annen merking, flymarkører eller fargemerking, tar også tid å etablere. Ikke minst er det utfordrende med utkobling av linjen for arbeid med markører eller endepunktsmarkering, sier Tuvin.

Flere av anleggene skal utbedres i løpet av uken, mens det kan ta lengre tid for noen fjordspenn som er vanskelige å komme til, og hvor mulighetene for utkobling må koordineres.

– Vi har ikke oversikt over når alle anleggene er operative igjen, men vi forventer at dette vil skje innen rimelig tid.

Les også: Brøyting kunne hindret dødsulykke

Reduserer konfliktnivået

– Viser ikke dette at denne måten å merke luftspenn på er altfor usikker, og at man også i fremtiden må ha tradisjonell merking, med rødmaling av spenn og kontinuerlig lysmerking også om natta?

– Målet med Ocas-anleggene har vært både å øke sikkerheten, og samtidig gjøre luftledningene mindre synlige og dermed begrense ulemper for friluftsinteresser og lokale interesser. Kontinuerlig lys, rødmaling av spennmaster og flymarkører øker synligheten og konfliktene når slike luftspenn skal etableres. Vi tror det vil være en fordel å ha muligheten til å benytte alternativ til konvensjonell merking også i fremtiden, blant annet for å redusere konfliktnivået i utbyggingssaker, sier Tuvin.

– Ikke komfortableUkomfortabel: Martha Hagerup Nilson i Statnett liker ikke situasjonen og lover tett oppfølging.

– Ikke komfortable

Statnett har tre spenn hvor Ocas-varslingen ikke virker.

– Vi er ikke komfortable med situasjonen og vil følge opp leverandøren tett, sier kommunikasjonsrådgiver Martha Hagerup Nilson i Statnett til Teknisk Ukeblad.

Hun mener dessuten tilbakemeldingene fra Highlight Safety om feil ved Ocas-systemet har vært mangelfull, og at de ikke har fått de rapportene de skulle fått.

Hun sier at da Statnett installerte Ocas-systemet på sine eksisterende anlegg, fjernet de ikke eksisterende flymarkører på mer enn ett av spennene. Derfor har selskapet i hovedsak fortsatt spennene i forskriftsmessig stand.

– Dersom ikke Ocas-anlegget kan komme i drift igjen innen kort tid og vi er sikre på at feil rettes raskt, må vi vurdere det ene spennet der vi har tatt ned flymarkørene, sier Nilson.

Les også:

Mehuken får radarvarsling  

Hun reddet fire liv da propellen falt av

Dette veteranflyet skapte trøbbel på Gardermoen