KRAFT

Sørensen krever svar

BESTILLER FORSKNING: - Det er naturlig at flere forskningsinsitusjoner ser på dette, sier statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet.
BESTILLER FORSKNING: - Det er naturlig at flere forskningsinsitusjoner ser på dette, sier statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet. Bilde: Kallestad, Gorm
Jannicke Nilsen
19. nov. 2010 - 07:11

Miljøverndepartementet tar funnene om biodiesel og potensielt økt kreftfare på alvor.

– Det er naturlig, i forlengelsen av en slik sak, å ta initiativ til mer forskning på dette, sier statssekretær Heidi Sørensen (SV) i Miljøverndepartementet.

Bakgrunn: – Biodrivstoff kan øke kreftfaren

Stortingspolitikere: Vil bremse satsing

Nye forskningsresultater

– Vi har tatt kontakt med Klima- og forurensingsdirektoratet om dette, og de vil sammen med helsemyndighetene være med å spesifisere hva som er viktigst at vi får nye forskningsresultater knyttet til, sier Sørensen.

Dermed gjør hun nettopp det forsker Otto Andersen i Vestlandsforskning oppfordret til i Teknisk Ukeblad for to uker siden; tar initiativ til å følge opp de oppsiktsvekkende funnene som indikerer at biodiesel i kombinasjon med vanlig diesel genererer nye og hittil ukjente og mer skadelige utslipp.

Les også: Biodiesel gir kvalme sjåfører

TU mener: Helsefarlig biodiesel

Nanopartikler

– Vi tar alle helseproblemer knyttet til biodrivstoff på alvor. Vi har tidligere iverksatt en grunnutredning for å se på hva nanopartikler og nanoteknologi kan gi av økte utfordringer, ikke bare når det gjelder drivstoff, men også klær og andre produkter. Nanoteknologi og nanopartikler vil være gjenstand for økt oppmerksomhet for helse- og miljømyndighetene framover, sier Sørensen.

Det var for to uker siden at Teknisk Ukeblad kunne fortelle om Vestlandsforsknings resultater som viser at en blanding av biodiesel og vanlig diesel genererer nye og mer helseskadelige utslipp enn om man kjører med vanlig diesel på tanken. Forsker Otto Andersen advarte også om at biodiesel øker utslippene av nanopartikler. Finsk forskning indikerer en økning på fem til ti ganger større mengde nanopartikler i utslipp fra biodiesel.

I forrige uke fortalte Teknisk Ukeblad så om sjåfører som ble kvalme og fikk hodepine av å kjøre med biodiesel på tanken. Helseplagene bremser Trondheim kommunes miljøprosjekt med ren biodiesel på kommunens 100 tunge kjøretøy.

Folkehelseinstituttet: Folkehelseinstituttet: – Dette må forskes videre på

Like strengt

Forsker Otto Andersen, Vestlandsforskning
FORNØYD: Forsker Otto Andersen er glad for at myndighetene iverksetter forskning på biodrivstoff, lokal forurensing og helsefare. Vestlandsforskning
– Vi kommer til å stille like strenge krav til biodrivstoff som andre typer drivstoff. Vi kan ikke behandle biodrivstoff annerledes enn andre typer drivstoff, selv om vi har innført et omsetningspåbud, sier Sørensen.

Statssekretæren vil ikke konkludere med hvilke forskningsinstitusjoner som skal forske videre på biodiesel og helseeffekter, men avviser ikke at Vestlandsforskning selv kan bli en del av oppdraget.

– Det er ikke opp til meg å bestemme, men det er viktig å få flere institutter til å se på dette, sier hun.

Forsker Otto Andersen ved Vestlandsforskning er fornøyd, og mener det er viktig at folk blir oppmerksomme på at biodrivstoff også har helseeffekter.

Fastholder kritikken

– Effekten på klima og matvaresituasjonen har dominert debatten om biodrivstoff. De lokale forurensingene og helseaspektene ved nye utslipp har ikke vært særlig framme. Derfor er det strålende at myndighetene nå vil forske mer på dette, sier Andersen.

Vestlandsforskeren mener myndighetene må fokusere på forskning på biodrivstoff i blanding med tradisjonelle drivstoff. Han holder fast på kritikken om at myndighetene burde fulgt føre-var-prinsippet.

– Man bør ikke blande ulike typer drivstoff før man har gjort en grundig utredning om hva det kan føre til. Man må kartlegge og vurdere mulige nye typer forurensing som kan oppstå i blandingene, og helseaspektene knyttet til dette, sier Andersen.

Les også:

Norske Skog dropper biodiesel

Fire milliarder til biodiesel

– Regjeringen snur i biodieselsaken

Uniol kan bli størst i Europa

Hard kritikk mot biobrennstoff

Sidestiller biodrivstoff med vindkraft

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.