HELSEFARLIG? Forskere fra Vestlandsforskning mener nå å ha funnet indikasjoner på at bilfører og omgivelsene også blir utsatt for nye, hittil ukjente giftstoffer, når man kjører med en blanding av fossil diesel og biodiesel på tanken. (Bilde: Jannicke Nilsen)

Folkehelseinstituttet: – Dette må forskes videre på

  • Kraft

Schwarze mener det er vanskelig å fastslå hvorvidt introduksjon av biodiesel på norske veier fører til økt risiko for helsefare, blant annet fordi studiene Vestlandsforskning har gjort ennå ikke er publisert i såkalte fagfellevurderte tidsskrifter.

Avdelingsdirektør Per Schwarze ved Folkehelseinstituttet.
Avdelingsdirektør Per Schwarze ved Folkehelseinstituttet. Folkehelseinstituttet
En annen årsak er at det finnes så mange ulike blandinger, både for biodiesel og vanlig fossil diesel, at det er umulig å si noe om helsefaren ved bruk av biodiesel generelt.

BAKGRUNN:

Kan stemme

– Det kan være at Vestlandsforskning har rett. Vi vet at dieseleksos medfører økt kreftfare. Men om det er slik at biodiesel medfører ytterligere kreftfare, er umulig å fastslå uten omfattende studier, sier Schwarze, som leder avdelingen for luftforurensing og støy.

Burde myndighetene ha kartlagt mulig helsefare før de introduserte biodiesel på norske veier?

– Det tillates også diesel på veiene, som også har kreftframkallende egenskaper og andre kanskje viktigere egenskaper som påvirker risikoen for lunge-, hjerte- og karsykdommer. Vi må huske på at Norge generelt har veldig lave nivåer av luftforurensing sammenlignet med mange andre land.

Mangler måleinstrumenter

FHI er involvert i en internasjonal studie av hvordan langtidseksponering fra trafikkforurensing påvirker folkehelsen (ESCAPE-prosjektet). Målingene inkluderer også nanopartikler og avgasser som blir produsert av forbrenningsmotorer, men resultatene kan ikke brukes til å bekrefte eller avkrefte Vestlandsforsknings resultater.

– Det er for sent for oss å inkludere de aktuelle målingene i dette forsøket, men det er veldig viktig at det forskes videre på denne problemstillingen. Vi har imidlertid ikke instrumenter til å gjøre denne typen målinger selv, sier Schwarze.