GRØNT PÅ TANKEN: 17 tunge lastebiler kjører på ren biodiesel i Trondheim bydrift. Flere av sjåførene får hodepine og blir kvalme. (Bilde: Jannicke Nilsen)

Helsefarlig biodiesel

  • tumener

Biodiesel har vært definert som et miljøvennlig drivstoff som alternativ til fossile brensler som bensin og diesel. Seinest i fjor ble det ramaskrik fra miljøbevegelsen da Stoltenberg-regjeringen fjernet avgiftsfritaket for biodiesel i statsbudsjettet.

Siden den gang er to bedrifter som ble bygd spesielt for å produsere biodiesel nedlagt. Markedet har sviktet og de økonomiske rammebetingelsene har ikke vært gode nok. Dette til tross for at regjeringen i årets budsjett igjen gikk inn for å øke omsetningspåbudet til fem prosent. EUs mål er 10 prosent innen 2020.

Teknisk Ukeblad har de siste ukene skrevet om forskeren Otto Andersen fra Vestlandsforskning som har oppdaget at innblanding av ren biodiesel i fossil diesel kan være mer helsefarlig enn vanlig diesel. Til og med kreftfarlig. En av årsakene er at biodiesel ved utslipp gir fra seg flere nanopartikler enn vanlig fossil diesel.

I Trondheim kommune har et stort klimavennlig prosjekt om å få 100 tunge kjøretøyer over på biodiesel fått en bråbrems. Kraftig gatekjøkkenlukt, kvalme og hodepine har plaget sjåførene. Kommunen jakter fortsatt på en årsak og en løsning.

Biodrivstoff er mer omstridt enn noensinne. Det gjelder både førstegenerasjon basert på bl.a. planteoljer og andregenerasjon som bygger på avfall fra skog. Åtte miljøorganisasjoner i Europa har fått Institute for European Environmental Policy til å utarbeide det de omtaler som den mest omfattende rapporten noensinne om den totale klimabelastningen fra biodrivstoff.

Ifølge rapporten vil CO2-utslippene bli mellom 80 og 170 prosent høyere per liter med biodrivstoff enn med tradisjonell bensin og diesel. Beregningene tar hensyn til effektene av at produksjon av biodrivstoff krever store landarealer og nedhogging av skog.

Både helserisiko og miljøpåvirkning av biodiesel er upløyd mark. Politikere og miljøbevegelse bør merke seg at man ikke må være kategorisk i sin definisjon av hva som er ny og miljøvennlig teknologi.

Som Oluf Ulseth, ny toppleder i Energi Norge, påpeker i denne ukens Profil-intervju: “I klima- og energipolitikken har det hittil vært mye fokus på målene. Nå er det tid for gjennomføring. Da dukker det opp både forutsette og ikke-forutsette problemstillinger”.

Regjeringen må passe seg for å sette godkjent-stempel på klimatiltak før forskerne har sagt sitt om helse og miljø.

Så langt er det mye som tyder på at biodrivstoff kan bli en usikker omvei mot målet – en utslippsfri transportsektor.