Oslo må ha hyppigere avganger, tre nye tunneler, nye trikkelinjer og lokale og regionale knutepunkt, konkluderer Jernbaneverket, Statens Vegvesen og Ruter. (Bilde: Jernbaneverket/Statens Vegvesen/Ruter)

KVU OSLO-NAVET

Slik vil transportetatene utvikle trafikken i hovedstaden

Tre nye tunneler, nye trikkelinjer, lokale- og regionale knutepunkt og hyppigere avganger.

KVU OSLO-NAVET

  • Konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot, og gjennom, Oslo.
  • Et samarbeid mellom Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter.
  • Oppdragsgiverne er Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
  • Norconsult har fått oppdraget om å gjennomføre KVU-en.
  • De er bedt om å se spesielt på behov for ny T-banetunnel og/eller jernbanetunnel under Oslo sentrum.
  • I tillegg til selve KVU-en skal det gjennomføres egne teknisk-økonomiske vurderinger av baneløsninger.

Vi må ha hyppigere avganger, tre nye tunneler, nye trikkelinjer og lokale og regionale knutepunkt.

Det er hovedkonklusjonen når Jernbaneverket, Statens Vegvesen og Ruter legger frem planene for fremtidens kollektivtransport i Oslo og Akershus torsdag morgen.

Les også: Med disse på plass tør de færreste å råkjøre over Øresundsbroen

Krevende arbeid

– Oppdraget har vært å skissere en kollektivtrafikk som har tilstrekkelig kapasitet. Det mener vi vi har fått til i arbeidet mot denne konseptvalgutredningen, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

I arbeidet med løsningen har transportetatene invitert hele transportnæringen til tre store arbeidsverksteder.

Det ble tilsammen levert inn 120 ulike forslag til hvordan hovedstadens kollektivløsning bør være.

I januar presenterte arbeidsgruppen fire løsninger de mente ville løse transportutfordringene på best mulig måte.

– Den endelige løsningen vi har endt opp på er ikke en av disse fire, men en kombinasjon av dem. Det har vært utrolig krevende å finne en endelig løsning, men vi tror en kombinasjon av disse er den beste løsningen for Oslo på sikt, sier Enger.

Les også: Ruter-sjefen om den utskjelte trikken, elbusser, leddbusser og biodrivstoff

Prinsippskisse for planen. Jernbaneverket/Statens Vegvesen/Ruter

Hyppige avganger

Hyppige avganger, er ifølge transportetatene et av de aller viktigste tiltakene for å få flere til å velge kollektivt.

– Vi mener det er behov for avganger hvert femte minutt i indre by og på de strekningene utenfor som har eller får et godt markedsgrunnlag, sier Enger.

Videre anbefales det avganger hvert tiende minutt i ytre by i Oslo, samt sentrale områder og knutepunkt i Akershus.

Videre vil det være avganger hver 30 minutt på regionale ruter.

Les også: Nå går hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm

Jernbaneverket/Statens Vegvesen/Ruter
Plan for vestområdet. Jernbaneverket/Statens Vegvesen/Ruter

Nye tunneler

Et avgjørende punkt for å bedre kollektivtransporten i hovedstaden er også nye tunneler, ifølge arbeidsgruppen.

– Vi mener det må bygges ny metrotunnel fra Majorstuen til Bryn som er knyttet sammen med dagens tunnel på Stortinget, sier Enger.

Videre anbefaler arbeidsgruppen to nye jernbanetunneler.

– En som skal gå paralellt med dagens tunnel fra Oslo S til Lysaker via Nationalteateret, og en fra Nationalteateret via Bislett og Økern, til hovedbanen i Alnabruområdet, forteller Enger.

Les også: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler

Nye trikkelinjer

For å øke kapasiteten ytterligere foreslås det å etablere en ny trikkelinje på Rung 2 fra Majorstuen til Carl Berner, Helsfyr og Bryn, samt en ny trikkelinje fra Bryn til Økern og Sinsen.

– For å få alt dette til å fungere som ønsket, må vi i tillegg etablere flere gode lokale og regionale knutepunkt, sier Bernt Reitan Jenssen, Administrerende direktør Ruter.

Plan for nordområdet. Jernbaneverket/Statens Vegvesen/Ruter
Han forklarer at det er viktig å etablere en byport både øst og vest i byen, henholdsvis på Bryn og Lysaker.

– Vi trenger flere lokale knutepunkt i Oslo by, understreker Jenssen.

Plan for sydområdet. Jernbaneverket/Statens Vegvesen/Ruter
Hjemsøkt av feil fra 70-tallet: Hjemsøkt av feil fra 70-tallet: Svensk jernbane sprekker opp

Ikke ferdig

Til tross for at selve tiltakene er presentert, ble det ikke presentert noe prisanslag på hva forslagene fra etatene vil koste.

– Vil komme tilbake til utbyggingsrekkefølger og anslagene for prislappen i slutten av september, sier Enger.

Etatene vil også jobbe videre med planer for å begrense bilbruken i byen.

– Hvordan vi skal få til dette må vi komme tilbake med på et senere tidspunkt, sier fungerende veidirektør Lars Aksnes.