Over 120 mil av skinnene langs den svenske jernbanen har produksjonsfeil og får store langsgående sprekker. (Bilde: Göran Fält / Banverket)

SPREKKER I JERNBANE

Hjemsøkt av feil fra 70-tallet: Svensk jernbane sprekker opp

Var klar over problemet allerede på 90-tallet.

Over 120 mil med jernbaneskinner langs den svenske jernbanen holder på å sprekke opp.

Og til tross for at svenske Trafikverket har vært klar over problemet, som i verstefall kan gi alvorlige avsporinger, i nesten 20 år, er ikke skinnene skiftet ut. Det skriver svt.se.

Skyldes produksjonsfeil

For to år siden sporet et godstog av på vei til Narvik langs den svenske jernbanen. Årsaken viste seg å være en langsgående sprekk i en jernbaneskinne.

Det siste året har hyppigheten av akkurat denne type sprekker økt dramatisk langs den svenske jernbanen.

I snitt har antall sprekker økt fra en feil per mil, til seks feil per mil fra i fjor til i år.

– Sprekkene skyldes en produksjonsfeil på en viss type skinner som ble produsert på 70-tallet, forteller avdelingssjef Morgan Rehn i Svenske Trafikverket til Teknisk Ukeblad.

Europas største utbygging: Tunnelboremaskinene har gravd 4,2 mil under London

Kan gi avsporing

En utredning fra Trafikverkets arkiv, omtalt i svt.se, bekrefter produksjonsfeilen. Den viser at Trafikverket har vært klare over problemet helt siden 90-tallet, og at skinnen burde vært byttet ut allerede da feilen ble oppdaget.

Noe Rehn bekrefter.

– Vi har vært klare over problemene i mange år, men siden vi har begrenset med penger har vi ikke hatt muligheten til å skifte ut alle skinnene, vi følger nøye med på alle svensk jernbaneskinner, og skifter ut skinnene når sprekkene utvikler seg, sier han.

Rehn forteller at små sprekker i skinnene ikke er noen fare for sikkerheten langs jernbanen.

– Det er først når sprekkene utvikler seg og blir store skinnene må skiftes ut.

– Hva kan skje om man ikke skifter ut skinner med langsgående sprekker?

– I verste fall kan tog spore av, sier han.

Solslyng: Se hva sommervarmen gjør med jernbanen

Avviser sikkerhetsfare

I utredningen advarer Trafikverkets eksperter om at sprekkene kan få katastrofale følger.

Nye og strengere regler etter ulykken i 2013 gjør ifølge Rehn at dette ikke stemmer.

– Om vi ikke skifter ut skinnene når sprekkene får en viss størrelse stemmer det, men sånn som vi jobber i dag er det ingen fare for sikkerheten, sier han.

Og legger til at Trafikverket det siste året har utbedret 250 feil på skinnegangen.

Les også: Erling Johan har sitt eget syttendemaitog

Strengere regelverk

Det norske Jernbaneverket er kjent med problemene på de svenske jernbaneskinnene, men sier vi ikke har de samme problemene i Norge.

– Vi la noen skinner tidlig på 60-tallet med en liknende fabrikasjonsfeil. Men disse skinnene er for det meste skiftet ut, og de som er igjen ligger i områder med lave hastigheter og lite trafikk, sier Kjell Bakken i Jernbaneverket.

Bakken forteller at Jernbaneverket jobber under et strengt regelverk som krever at skinner med langsgående sprekker skiftes ut raskt.

– Vi har ikke noe problem med dette i dag. Om det skulle skje skinnebrudd fanges dette raskt opp under jevnlige kontroller og rettes opp, sier han.

Oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge