SAMFERDSEL

Erling Johan har sitt eget syttendemaitog

Kjører mellom stasjonene Løddebo og Bråstopp.

17. mai 2015 - 20:42

Den er ikke Norges lengste toglinje, men kanskje den morsomste.

Hjemme i hagen på Bygdø har sivilingeniør Erling Johan Wiig bygget en egen rundt 30 meter lang linje som går fra nabo til nabo, med stasjonene Løddebo og Bråstopp. Navngitt etter naboene Løddesøl og Braastad.

En tredje nabo har klaget skriftlig over at de ikke er tildelt en stasjon og mente at en sporveksel i hagen kunne løst striden.

Les også: Nå BLIR det bedre mobildekning på Øst- og Vestfoldbanen

Gruvelok

Det er ikke hvilket som helst tog som fyres opp kl. 15 hver 17. mai i Wiigs hage.

Han ledet familiebedriften Levahn, som bestefaren kjøpte, i 1925 frem til 1996. Bedriften ble etablert som motorfabrikk i 1906, men til slutt ble det for kostbart å produsere tog her i landet.

Hagetoget er et gruvelokomotiv fra 1969 som tjenestegjorde nede i gruvene i Sulitjelma.

Det er ingen tvil om at TUs journalist fikk vekket gamle gruvefølelser av det gamle lokomotivet. Berglinjen var den siste som krevde et års relevant industripraksis og det er ikke få mil som ble tilbrakt i et slikt tog nede i gruvene i Sulitjelma.

Les også: Derfor bruker de tre år på oppgradere to små gater i Oslo sentrum

Billett: Alle som kjører Wiigs tog på Bygdø får egen billett til Ladegaardsöens Privatbane. Ladegaardsöen er det vi i dag kjenner som Bygdø.
Billett: Alle som kjører Wiigs tog på Bygdø får egen billett til Ladegaardsöens Privatbane. Ladegaardsöen er det vi i dag kjenner som Bygdø.

Egen billett

Men lyden av den tosylindrede Deutz dieselmotoren på 22 Hk lød heftigere i en trang gruvegang.

I fri luft høres det gamle toget nærmest sivilisert ut. Men ikke så sivilisert at ikke barna i strøket hørte det og fløyta. De kjente sin besøkelsestid og strømmet til.

For det ble jo ikke bare togtur med egenutstedt billett. Lokførerens kone delte ut is også.

Les også: Her er tre av alternativene til ny Oslo-trikk

Tilbakekjøp

Wiig kjøpte tilbake det gamle toget i 1995 for 50 øre per kilo. Det ble ingen formue, men det lille toget veier rundt 2,5 tonn uten ballastvekter.

I 20 år har det vært en fast attraksjon på Bygdø. I tillegg til barneturer har det vært kjørt som russetog både på kveldstid og i forbindelse med russefrokoster.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Vil bygge svevetog i USA. Pris: 65 milliarder for fem mil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.