NSB, Jernbaneverket, Telenor og samferdselsminister Ketil Solvik Olsen har innkalt til pressekonferanse i morgen tirsdag. Der skal de presentere planene for bedre mobildekning på Øst- og Vestfoldbanen. (Foto: NTB scanpix)

DEKNING PÅ TOGET

Nå BLIR det bedre mobildekning på Øst- og Vestfoldbanen

– Planene er klare.

Som vi oppfanget som et rykte på Mobile World Congress i Barcelona nylig blir det nå lansert en plan for skikkelig dekning på Øst- og Vestfoldbanen.

I dag kom det en invitasjon til en pressekonferanse på toget fra Drammen til Oslo i morgen kl 14.

Da skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, NSB, Jernbaneverket og Telenor redegjøre for utbyggingsplanene, som skal gi full dekning uten at det tar for lang tid.

Så langt vi har forstått vil det skje svært mye allerede i år, mens prosjektet ikke vil være ferdig før neste år.

Østfoldbanen først

Det er nok Østfoldbanen som vil komme i mål først. Her er det færrest tunneler og det er en stor jobb å bygge dekning inne i disse.

Alle de fire aktørene skal under pressekonferansen fortelle om det de skal gjøre i forbindelse med utbyggingen. Telenor vil redegjøre for hvordan de skal dekke hele strekningen som ikke går i tunnel med signaler slik at de skal kunne mottas av togene.

Sannsynligvis dreier det seg først og fremst hvordan hele strekningen kan pepres med 4G.

NSB skal også fortelle om hva de skal gjøre for å bringe signalene utenfra og inn i togene og Jernbaneverket skal fortelle journalistene hva de skal foreta seg for å skape dekning inne i tunnelene.

Og så skal samferdselsminister fortelle hvor viktig dette er for alle pendlerne som jobber om bord daglig og om ringvirkningene for samfunnet.

Les også: Nå har mer av T-banen i Oslo fått 4G-dekning

Ikke bare Telenor

– Vi kommer til å gjøre mye av det samme som Telenor, sier Tommy Johansen i Netcom.

– Vi har allerede befart Østfoldbanen, som vil være det første vi gjør. Her er vi allerede kommet langt, og planene er klare for alle basestasjonene langs linjen. Jeg tror vi må ha rundt ti nye stasjoner for å dekke strekningen. Vi kan ikke love at alle de punktene vi trenger er ferdig i løpet av året, men det er målet vårt. Vi har hatt flere møter med både Jernbaneverket og NSB om dette, og det ser bra ut.

Johansen forteller at de har gjort målinger sammen med NSB for å avdekke forholdene rundt dekningen og hva de trenger inne i togene.

– Vi vet hvor mye togvogner demper, og det er mye. Det er jo rullende Faraday-bur, sier han.

For at dette skal virke tilfredsstillende understreker Johansen at må det være repeatere på togene og at Jernbaneverket må sørge for tunneldekningen.

Hvis begge disse og operatørene gjør jobben sin vil det bli bra å være passasjer på disse linjene i løpet av et års tid - i alle fall når det gjelder dekningen.

Les også:

Ericsson: Slik skal 5G endre verden

Snart skjer det noe drastisk med mobilsamtalene dine

Norskutviklet antenne kan gi billigere bredbånd på bygda