Boringen av nye tunnelløp for Londons oppgraderte jernbanenett, Crossrail, er nå ferdig. (Foto: Crossrail)

LONDONS CROSSRAIL

Tunnelboremaskinene har gravd 4,2 mil under London

Nå er tunnelene ferdig utgravd.

Før helgen kunne Crossrail Ltd melde at alle tunnelene under London endelig er ferdig utgravd.

Ved hjelp av åtte tunnelboremaskiner er 42 kilometer med tunneler med en diameter på 6,2 meter nå klare for videre arbeid.

Les også: Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet

En milepel

Toglinjen, som går under hele det sentrale London, er den største samferdselsutbyggingen i Europa siden andre verdenskrig.

Det skal totalt bygges ut 118 kilometer med dobbeltspor fra Maidenhead og Heathrow til Shenfiel og Abbey wood.

Dette skal knytte sammen alle knutepunkter og hovedutfartsårer i byen, og reduserer dagens reisetid betraktelig.

– Prosjektet har nå nådd en kritisk milepel. Nå som utgravingene er ferdige er vi ferdige med hele 65 prosent av Crossrail-utbyggingen, sier Andrew Wolstenholme, administrerende direktør i Crossrail Ltd, i en pressemelding.

Les også: Denne tunnelboremaskinen skal bore seg gjennom hjertet av Bergen

Tunnelboremaskinene veier 1000 tonn hver og er 150 meter lange. Crossrail

Stor oppgradering

Maskinene som har drevet tunnelene veier rundt 1000 tonn hver og er oppimot 150 meter lange. Hver uke har de boret mellom 90 og 150 meter tunnel hver.

De har en rotasjonshastighet på 3,19 rotasjoner per minutt og nominell skyvekraft på cirka 58.000 kilonewton.

Når tunnelene er ferdig drevet skal det gjennomføres en stor oppgradering av eksisterende infrastruktur langs linjen.

Nye signalanlegg, stasjoner, skinner og vogner skal øke kapasiteten med 30 prosent.

Les også: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin

.

. Londons myndigheter har nå sikret ruta for Crossrail 2 fra sør til nord i London - etterfølgeren til Crossrail 1, som går fra øst til vest. Kilde: Crossrail 2 Illustrasjon: Heidi Bredesen Heidi Bredesen