Det nye hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm skal kutte reisetiden med halvannen time, og kan for mange bli et aktuelt alternativ for fly.
Ketil Solvik-Olsen og Jan Tore Sanner var blant de oppmøtte under den offisielle åpningen av det nye togtilbudet.

HURTIGTOG STOCKHOLM-OSLO

Nå går hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm

Kortere reisetid, flere avganger og bedre komfort.

HURTIGTOGET

  • Fra og med 9. august skal gå tre daglige hurtigtogavganger mellom Oslo og Stockholm.
  • Reisetiden med disse togene reduseres fra seks til 4,5 timer.
  • Togene som skal benyttes er høyhastighetstogene X 2000.

Søndag kveld gikk det første hurtigtoget fra Stockholm til Oslo sentralstasjon. Disse togene sørger for en reisetid på 4,5 timer på strekningen, mot seks timer tidligere.

– Vi har fått utrolig god respons fra kundene, og har allerede mange bookinger utover høsten, sier administrerende direktør Christer Fritzson i det svenske jernbaneseksapet SJ.

Hjemsøkt av feil fra 70-tallet: Hjemsøkt av feil fra 70-tallet: Svensk jernbane sprekker opp

Ti prosent flere reisende

Toget, som ankom Oslo søndag kveld, var så godt som fullbooket. Fritzson forteller at tusenvis av svensker og nordmenn allerede har booket billetter til hurtigtoget.

– Om vi ser på bookingen vår ligger vi ti prosent over bookingen i fjor på samme tid. Det er helt tydelig at det nye tilbudet har mye å si på dette, sier han.

Solslyng: Se hva sommervarmen gjør med jernbanen

Vil ta markedsandeler

Hvert år foretas det 1,4 millioner reiser mellom Oslo og Stockholm med fly.

SJ håper det nye hurtigtoget kan erstatte deler av flyreisene og skape en mer miljøvennlig pendlerhverdag for svensker og nordmenn som reiser mye frem og tilbake mellom hovedstedene.

– Med kortere reisetid, flere avganger enn tidligere og mer komfortable tog, regner vi med at flere vil se toget som et godt alternativ til fly, sier Fritzson.

– Reisetiden blir såpass kort at vi håper mange vil velge tog fremfor både bil og fly, sier Fritzson.

Politikerne vil ha buss: Politikerne vil ha buss - private kjemper for monorail i Stavanger

Ketil Solvik-Olsen og Jan Tore Sanner var blant de oppmøtte under den offisielle åpningen av det nye togtilbudet.

Kan bli ti avganger

På hurtigtogavgangene mellom Stockholm og Malmø har SJ kommet opp i en markedsandel på 40 prosent.

Fritzson ser ikke bort fra at det samme vil skje på reiser mellom Stockholm og Oslo.

– I første omgang regner vi med å få en markedsandel på 10 prosent, men over tid regner vi med å komme opp i en markedsandel på 40 prosent, sier han.

Dersom dette blir realitet vil de tre avgangene som går tur-retur hver dag økes til hele ti avganger tur-retur.

– Det mener vi er realistisk, sier han.

Maglev: Japansk svevetog satte nok en fartsrekord

Varierende priser

Et raskt søk på SJs sider viser at en billett med hurtigtoget koster fra 640 kroner en vei på 2. klasse til 1400 kroner en vei på 1. klasse.

Tilsvarende koster en flybillet med Norwegian fra 399 kroner og helt opp til 4.400 kroner avhengig av dag og tidspunkt for reisen.

Fritzson forteller at prisene på hurtigtoget ligger noe over de til det eksisterende tilbudet på seks timer, men mener prisene absolutt bør være konkurransedyktig mot fly.

– Er man tidlig ute og booker billet er ikke prisen for hurtigtoget spesielt høy, sier han.

Så mørkt ut

For kort tid siden var bildet et helt annet. I juni varslet nemlig SJ at de muligens måtte stanse planene om hurtigtog mellom Stockholm og Oslo på grunn av uenigheter med norske Jernbaneverket.

Årsaken skal ha vært uventet oppgraderingen av strømforsyningen langs Kongsvingerbanen, noe som ikke ville gitt SJ det antall avganger i døgnet de ønsket.

Etter diskusjoner med SJ bestemte Samferdselsdepartementet seg for å utsette oppgraderingen, slik at hurtigtogplanene kunne gå som planlagt.

– Vi har hatt et utrolig godt samarbeid med det norske Samferdselsdepartementet og med Jernbaneverket, sier Fritzson.

65 milliarder for fem mil: Vil bygge svevetog i USA. Pris: 65 milliarder for fem mil

Truer ikke tilbudet

Selv om vedlikeholdsarbeidet vil måtte skje i løpet av noen år, vil ikke dette lenger true det nye togtilbudet.

– Nå som vi vet hva som må gjøres har vi god tid til å planlegge på en måte som gjør at oppgraderingene ikke trenger å gå utover passasjerene, sier Fritzson.

– Så det planlagte vedlikeholdsarbeidet vil ikke gå utover hurtigtogtilbudet når det skjer?

– Nei, det er jeg helt sikker på at vi finner en løsning på.

Stor oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge