Den mest vanlige måten å si opp på er en skriftlig oppsigelse levert til din leder. Den bør leveres personlig i hånda eller sendes rekommandert i posten hvis man er langt unna. (Foto: Colourbox)

HVORDAN SI OPP

Slik sier du opp jobben på en ryddig måte

Og dette bør du passe på.

21 prosent av norske arbeidstakere har på et eller annet tidspunkt avsluttet et arbeidsforhold grunnet vanskelige sosiale forhold på arbeidsplassen.

Like mange har vært sykemeldt av samme grunn, og det er bare tre av ti som tar opp problemet med sjefen sin.

Det viser en ny undersøkelse InFact har gjennomført på oppdrag fra bemanningsselskapet Personalhuset Staffing Group.

Mest aktivitet i januar

Januar er den måneden hvor flest tenker på en ny jobb. Hos finn.no er det måneden med høyest aktivitet på jobbsidene.

Det er også en typisk rekrutteringsperiode for arbeidsgivere som legger ut nye stillinger på markedet.

Den mest vanlige måten å si opp på er en skriftlig oppsigelse levert til din leder. Den bør leveres personlig i hånda eller sendes rekommandert i posten hvis man er langt unna.

Les også: Disse 7 tingene må du aldri gjøre på jobbintervjuet

Pass på tidspunktet

Advokat i Abelia, Ulf Knobloch Johannessen, sier at en muntlig oppsigelse kan også være gyldig.

– Oppsigelsen kan være muntlig, men da blir det opp til arbeidstakeren å bevise at han faktisk har sagt opp, eller når oppsigelsen skjedde, dersom partene senere blir uenige om dette, sier Knobloch Johannessen.

For mange arbeidstakere vil oppsigelsesfristen løpe fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted, og det nøyaktige oppsigelsestidspunktet vil da kunne ha stor betydning.

– Hvis man sier opp 30. november, løper fristen fra 1. desember. Men, hvis han sier opp 1. desember, løper fristen fra 1. januar, og han må bli i jobben en måned lenger. Det kan derfor lønne seg å først si fra muntlig, for så å bekrefte i en e-post senere samme dag.

Han legger til at dersom arbeidstakeren ikke bekrefter oppsigelsen selv, kan det mange ganger være fornuftig at arbeidsgiveren skriftlig bekrefter å ha mottatt den muntlige oppsigelsen.

Les også: Øystein (50) har CV få kan matche - blir ikke invitert på intervju

Oppsigelsestid

Oppsigelsestiden varierer, men uansett tiden har man som regel full arbeidsplikt i den tiden.

– Arbeidstakeren har også full rett til å jobbe og motta lønn. Men, dersom begge parter er enige, kan han eller hun slutte tidligere, om nødvendig samme dag. 

Han sier at det er vanskelig å gi noen generelle retningslinjer for hva arbeidsgiveren bør gjøre dersom arbeidstakeren ønsker å slutte tidligere.

– Det er ikke sikkert at arbeidsgiveren er tjent med å holde igjen en arbeidstaker, som ofte har skiftet fokus til den nye jobben og mistet noe av motivasjonen for den gamle. Det gir kanskje ikke mest valuta for pengene. 

Samtidig vet gjerne den nye arbeidsgiveren at veldig mange arbeidstakere har tre måneders oppsigelse, og er ofte innstilt på å vente.

Den gamle arbeidsgiveren må finne en erstatter, som også ofte vil ha tre måneders oppsigelsestid.

– Den gamle arbeidsgiveren kan derfor ha gode grunner til å holde igjen en arbeidstaker. Arbeidstakere bør derfor innstille seg på å overholde den oppsigelsesfristen som står i kontrakten partene ble enige om da han begynte, sier Knobloch Johannessen.

Han forklarer at det er best å snakke sammen og finne en løsning som ivaretar begges interesser.

– Norge er et lite land, og i mange bransjer møter man tidligere sjefer eller kolleger igjen, så det lønner seg ofte å sørge for en god avslutning av arbeidsforholdet.

Les også: De 10 vanligste eksemplene på uetisk oppførsel

To årsaker til å bli sagt opp

Oppsigelse fra arbeidstakers side skaper sjelden noen problemer.

Men hvis det er arbeidsgiveren som sier opp, må det skje på grunn av forhold på arbeidstakers eller på virksomhetens side.

I begge tilfeller må det være saklig grunn til oppsigelse, og det må avholdes et drøftelsesmøte, opplyser advokat Camilla Selman i Hjort.

– Forhold på arbeidstakers side kan typisk være sviktende arbeidsprestasjoner, utilbørlig opptreden, for eksempel trakassering av andre, samarbeidsproblemer, forseintkomming eller økonomiske misligheter.

Forhold på virksomhetens side dreier seg om nedbemanning eller omorganisering.

– I tillegg til det må det også gjøres en saklig utvelgelse av hvem som skal sies opp, og arbeidsgiver må bruke saklige kriterier for utvelgelsen. Hvilke utvelgelseskriterier som skal benyttes kan følge av tariffavtale. De vanligste kriteriene er ansiennitet og kompetanse.

Les også: På tre uker skulle norske gründere erobre Singapore. Slik gikk det

Du har en sak

Målet med drøftelsesmøtet hvis man blir sagt opp er at arbeidstakers syn på saken skal komme frem. Selman anbefaler å ikke gå alene i drøftelsesmøtet, men å ha med seg en tillitsvalgt eller en advokat.

Man bør tenke gjennom hvilke argumenter som finnes for at det ikke er saklig med en oppsigelse.

– Dersom det er tale om forhold på arbeidstakers side, vil det typisk kunne være om arbeidsgiver har et uriktig bilde av hva som har skjedd eller det finnes formildende omstendigheter.

– Dersom det er tale om en nedbemanning eller omorganisering vil det typisk kunne være at det er andre arbeidstakere som faller dårligere ut i forhold til de utvelgelseskriteriene som er fastsatt.

I visse stillinger og arbeidsavtaler er det lagt inn begrensninger på når personen kan finne seg en annen jobb, også kalt konkurranseklausuler.

– Dette er bestemmelser som sier at arbeidstaker i en viss periode etter at arbeidsforholdet er avsluttet ikke kan arbeide for konkurrerende virksomheter. Slike klausuler er vanligst i lederavtaler, og varigheten er normalt fra 3 - 12 måneder.

Les også:

Dette gjør vi i skjul mens vi er på kontoret

Dette bør du vite om introverte ledere

Her tillater de joggebukse på jobb